Kort samen gevat. Een sinus is een versnelling van de hartstag zonder aanduidbare lichamelijke aandoening meestal onder invloed van emotie caffeine of drugs.
Bij een boezem. Is er een groepje cellen in de boezem die zonder reden zorgt voor een versneld ritme.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strikt genomen zijn de twee ietsje verschillend, maar in de praktijk zijn ze eigenlijk gelijk aan elkaar. Ik zal proberen het uit te leggen.

Het hart bestaat uit 2 kamers (de ventrikels) en 2 boezems (de voorkamers, of de atria). Hoog op de rechter boezem ligt een groepje cellen, dat in een regelmatig ritme elektrische pulsjes afgeeft. Dit groepje cellen noemen we "sinusknoop" of SA-knoop (sinoatriale knoop). Door deze elektrische puls trekt het hart samen en pompt zo het bloed rond. In sommige situaties geeft dit groepje cellen de pulsen sneller af; denkt bijvoorbeeld aan inspanning of bij sommige heftige emoties. Het hart gaat dan ook sneller kloppen.
Het kloppen van het hart dat begint in de sinusknoop is altijd goed regelmatig. Bij sommige aandoeningen van het hart komt de prikkel van een andere plek op het hart; het hart klopt dan over het algemeen onregelmatig.

Het woord "tachycardie" betekent niets meer dan het sneller kloppen van het hart; dat kan dus ook volstrekt normaal zijn. Het stukje voor "tachycardie" duidt aan waar de prikkel voor het snelle kloppen vandaan komt. "Sinustachycardie" betekent dus dat het hart snel gaat kloppen en dat dat komt doordat de sinusknoop sneller pulsjes afgeeft. Dit is de normale situatie, zoals bijvoorbeeld bij inspanning.
"Boezemtachycardie" betekent dan dat het hart snel gaat kloppen en dat de reden daarvoor in de boezem ligt. Zoals ik al zei ligt de sinusknoop daar ook en dat is zo goed als altijd de oorzaak; sinustachycardie en boezemtachycardie zijn in dat geval dus hetzelfde.

Het is mogelijk dat er een elektrische prikkel gevormd wordt in de boezem, maar net naast de sinusknoop. In dat geval spreek je nog steeds van een boezemtachycardie, maar mag het dus geen sinustachycardie genoemd worden.
Zoals gezegd klopt het hart in dit geval niet regelmatig; het hart doet eigenlijk maar wat. Er wordt in zo'n situatie in de praktijk gesproken van een atriumfibrilleren; dan heb je het dus al over een hartziekte.
Bronnen: