Ik gebruik sins kort creatine en heb opeens buikpijn en veel last van benauwdheid kan dit aan de creatine liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat kan ja, neem je het wel op het juiste moment? Weet niet of het met voedsel ingenomen moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stop met gebruiken van creatine, je bent mogelijk gevoelig daarvoor. Jouwe lichaam geeft het al aan ; buikpijn en benauwheid. Stop en kijk of deze klachten overgaat zoniet dan even huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Creatine is een lichaamseigen stof.
Het is geen doping ofzo,staat ook niet op de dopinglijst.
Mijn broer gebruikt het ook bij krachttraining en die is echt heel gespierd geworden en creatine helpt daar gewoon goed bij.
Misschien hebben je klachten wel een andere oorzaak.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Wikipedia zegt dit:

Creatine kent nauwelijks ernstige bijwerkingen.
Wel kunnen mensen met een gevoelige maag last krijgen van kramp en/of diarree maar dat is vaak het gevolg van overdosering (ook zou je last kunnen krijgen van winderigheid). Wanneer een gebruiker last heeft van diarree gaat dit vaak vanzelf over, bovendien is het risico op maagklachten groter wanneer creatine in poedervorm opgelost wordt in water, vaak helpt het ook om creatine in capsules in te nemen. Een bijwerking die echter niet te onderschatten is, betreft de gewichtstoename. In uithoudingssporten zoals marathon lopen, fietsen kan dit zelfs een serieus nadeel zijn. Een gewichtstoename van 2 à 5 kg na enkele weken creatinesuppletie (3g./d) is niet ongewoon. Ook in de zwemsport kan dit erg nadelig zijn omdat de spieren zwaarder worden en het drijfvermogen dus afneemt. Creatine kan zelfs potentieel erg gevaarlijk zijn indien misbruikt in combinatie met bijvoorbeeld anabole steroiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatine

Daar kan je het dus benauwd van krijg. Alleen al die gewichtstoename.
Waarom wil iemand dit soort zooi gaan gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Creatine is gewoon veilig te gebruiken hoor. Het verhaal in wiki betreft overdosering of mensen die een gevoelige maag hebben. Creatine is een lichaamseigenstof die in de lever, alvleesklier en nieren wordt gemaakt uit de aminozuren arginine, methionine en glycine. Iedere dag maakt je lichaam een gram creatine aan en gebruik je zo'n twee gram creatine. Ben je gezond en weeg je, laten we zeggen, zeventig kilo dan loop je rond met ongeveer 120 gram in je systeem. Van deze creatine ligt 95 procent opgeslagen in de spieren. Voor sporters en topsporters een onmisbaar supplement.