Tot welke leeftijd groeit de penis door?

Is dit net zoals je lengte tot je 21ste of anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
125.7K

Het beste antwoord

Er zijn weinig jongens die tot hun 21e nog groeien, dat allereerst. Gemiddeld heb je met een jaar of 17 je maximale lengte bereikt. Maar dat is gemiddeld, dus kan enorm variëren. 21 is echter wel erg laat.

De puberteitsontwikkeling wordt door artsen en seksuologen ingedeeld in de zogenaamde Tanner stadia. Aan de (mate van) ontwikkeling van de primaire en secundaire geslachtskenmerken en je lengtegroei kan gezien worden in welk stadium van die ontwikkeling je zit. Het laatste stadium (stadium 5) is het 'volwassen' stadium: er verandert dan niet veel meer. Je hebt dan je maximale lengte bereikt, de verdeling van je schaamhaar is zoals bij volwassen mannen - de haargroei aan de binnenkant van de dijen komt zowel bij vrouwen als mannen als laatste -, je hebt gezichtsbeharing tot aan de zijkanten van je gezicht, eventuele borstvorming bij mannen is verdwenen (soms ontstaat bij jongens in de puberteit wat borstvorming), je testikels hebben hun volwassen grootte bereikt en ook je penis groeit dan niet verder door in de lengte of de breedte.

Dat is dus een beetje waaraan je kunt zien of je nog in ontwikkeling bent: als je jezelf herkent in bovenstaande beschrijving, heb je waarschijnlijk het laatste stadium bereikt. Als je nog duidelijk groeit, je wel al schaamhaar en okselhaar hebt maar dat schaamhaar nog een omgekeerde driehoek is zonder dat daarbuiten haar groeit, je stem misschien nog niet erg gezakt is en je bijvoorbeeld alleen wat gezichtshaar hebt midden op je kin en op je bovenlip, dan zit je nog midden in de puberteit. Ook je penis zal dan nog verder groeien.

Helemaal vast ligt die indeling in stadia natuurlijk niet. Bij sommige jongens ontwikkelt alles zich zo ongeveer gelijk op, anderen ontwikkelen zich normaal maar krijgen pas laat de groeispurt, of juist andersom. Gemiddeld gezien zal de lengtegroei iets langer doorgaan dan de penisgroei, terwijl bepaalde secundaire kenmerken (volwassen verdeling van het schaamhaar, stemverlaging) meestal nog eerder zijn. Maar iedereen is verschillend, en iedereen ontwikkelt zich ook anders. Het is dus niet heel exact aan te duiden, en een precieze leeftijd is er al helemaal niet te geven. Gemiddeld zal de penis tussen je 16e en je 17e zijn maximale lengte bereiken, maar dat betekent nog niet dat het abnormaal is als je dit op je 15e of 19e zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang je in de groei bent groeit je penis mee.
In de puberteit komen kinderen in een groeispurt. Het lichaam begint met de aanmaak van geslachtshormonen, en onder invloed van deze hormonen versnelt de groei. Tegelijkertijd zorgen deze hormonen er voor dat de groei – aan het eind van de puberteit – uiteindelijk tot stilstand komt.
Om te kunnen beoordelen of je goed groeit, is het voor de arts dus belangrijk om te weten óf een kind in de puberteit is. Is de groeispurt al begonnen? Ook moet de arts weten hoe vergevorderd de puberteit al is. Hoe lang zal de groeispurt nog duren? Is het einde van de puberteit – en daarmee het einde van de groei – al in zicht?

Het antwoord is dus: zolang je in de de groei bent.

Toegevoegd na 58 seconden:
Over tot welke leeftijd valt niets te zeggen.