Op mijn werk eten wij in dezelfde ruimte waar ook chemische stoffen worden gemengd, is dat schadelijk?

In een kapsalon gaat het dus om waterstofperoxide, permanentvloeistoffen, verf en blondeerpoeder. En hoe zit het met het inademen van haarlakken/andere verstuivende haarproducten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verf en vloeistoffen klaarmaken/mengen terwijl ze in verpakking zitten?

Antwoorden (1)

Heel wat kappers hebben klachten aan hun luchtwegen: van een enkel kuchje tot astma en chronische bronchitis. Een belangrijke oorzaak van de klachten zijn producten die stuiven zoals blondeerpoeders. Door het stuiven komen poederdeeltjes de lucht in en die kunnen dan door jou (en de klant) ingeademd worden. Het is de
bedoeling dat in de toekomst voldoende stuifarme en stuifvrije blondeermiddelen op de markt komen om een eind te maken aan het gebruik van de ongezonde poeders. Tabletten, crmes en korrels moeten de stuivende poeders gaan vervangen.
Een andere bron van luchtwegirritaties vormen spuitbussen met haarspray. De nevel uit spuitbussen bevat kleine druppeltjes met irriterende stoffen die je gemakkelijk inademt. Om te voorkomen dat je de nevel uit spuitbussen inademt, is het
belangrijk dat er een goede afzuiginstallatie aanwezig is in de kapsalon. Gebruik zo mogelijk pompverstuivers. Die veroorzaken minder nevel.

Het is verplicht dat de chemische middelen in een aparte ruimte gemengt worden, het is niet de bedoeling dat daar ook gegeten en/of gepauzeerd wordt. Je komt al genoeg in aanraking met deze stoffen, ik zou je werkgever er zeker op wijzen dat er een aparte ruimte voor pauzes moet komen. Lees de link die volgt eens door.

Toegevoegd na 4 minuten:
Lees ook het arboconvenant kappersbranche hier eens op na.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Geef je de link nog, Crea?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat doet crea, alleen dat gaat bij mij niet altijd snel, omdat mijn computer door aanpassing veel meer moet lezen en niet direct naar de juiste link kan.
Amadea
10 jaar geleden
Toch kom ik met de nu gegeven links wederom bij niet-bestaande pagina's. Zo vreemd. Hoe kan jij daar dan informatie vandaan hebben gehaald?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe het zoals ik het geleerd heb, misschien is dat wel helemaal fout, ik vind dit ook vervelend, maar had deze nog niet gecheckt, als het anders moet vertel het maar. Ik doe het als volgt: Ik zoek op google het antwoord op mijn vraag die ik op google heb gesteld, vervolgens kopieer ik de regel onder de kop, waar www. voor staat en dat plaats ik als link.
Amadea
10 jaar geleden
Lijkt mij de juiste manier. Waarom het bij mij niet werkt snap ik niet. Misschien op andere systemen wel?
Ritsuka
10 jaar geleden
Er is een kleine beetje code achteraan de link meegekomen, waardoor hij een foutmelding geeft (achter de .pdf staat nog wat)
Hier is werkende link: http://www.healthyhairdresser.nl/dwnlds/Special_kapperseczeem.pdf
http://www.arboportaal.nl/types/zie-ook/arboconvenant-kappers.html Gewoon de %E2%80%8E achteraan weghalen en opnieuw enter
Amadea
10 jaar geleden
Warempeltje. Bedankt, Ritsuka!
Amadea
10 jaar geleden
En de andere is http://www.arboportaal.nl/types/zie-ook/arboconvenant-kappers.html
Dat is dan waarschijnlijk ook aan de hand met de eerdere links bij antwoorden van Crea die ik niet kreeg. Vermoedelijk heeft het te maken met de spraakweergave die zij gebruikt!