Heb ik smetvrees?

Ik vind het vies om andere mensen aan te raken. Ik vind eigenlijk alles vies van andere mensen. Uit een glas van iemand anders drinken , oorbellen van vriendinnen(ook als mensen aan hun oren en alles zitten),haar van anderen, ik kan nu niet bedenken wat maar eigenlijk alles!! Terwijl ik niet vies ben van dieren. Die aai ik zonder moeite. Ik eet bijna geen vlees meer. Als ik eraan denk dat ik een 'dier' in de mond heb kan ik het niet meer eten. Ik word heel erg onrustig als er rotzooi op tafel ligt enz. Veel mensen zeggen tegen mij da tij smetvrees heb, me moeder word er soms gek van. Daarom ben ik benieuwd, heb ik nou smetvrees of niet? Ik denk van niet want ik hou van dieren, ik kan zonder moeite overal naar de wc enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat maakt het uit wat voor etiketje je op je gedrag plakt. Feit is dat je afkeer wel afwijkt van het normale.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verschillende neuroses... Ga ff praten met een psycholoog hierover, voordat het uit de hand loopt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bemerk ook verschillende, zowel smetvrees als obsessief compulsief gedrag. De vraag doet al vermoeden dat vraagsteller een etiketje niet erg vindt.

Antwoorden (2)

Of je 'smetvrees' hebt of niet, is niet direct relevant. Het is alleen een 'etiket'.

Het klinkt wel alsof je symptomen vertoont van (het begin van) smetvrees. De vraag is echter of het je hindert in je dagelijkse leven. Als dit het geval is moet je hulp zoeken. Mocht het niet zo zijn, let dan op dat het niet erger word. Vaak begint het klein, maar het kan uitlopen tot iets veel ernstiger.
Zorg ervoor dat het je niet gaat hinderen in je dagelijkse leven, of dat je dingen gaat vermijden. Als dat het geval is moet je hulp zoeken. Dan maakt het niet uit of je het etiket 'smetvrees' op jezelf plakt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, jij hebt geen smetvrees. Mensen met smetvrees zien de buitenwereld als een grote bron van bacteriën. Daarom zijn ze continu aan het poetsen, wassen en schrobben. Het is een psychische aandoening die het meest voorkomt bij vrouwen. De patiëntes lijden aan een obsessieve angst om vies te worden of zelfs ‘besmet’ te raken. Deurklinken, roltrappen, andere mensen: al die dingen vormen een bedreiging. En dus blijft ze maar liever binnen. Thuis kan iemand met smetvrees de boel wel onder controle houden door te poetsen, schrobben, schuren en zuigen.
Smetvrees is een vorm van een obsessieve compulsieve stoornis. Mensen die lijden aan smetvrees hebben vaak last van dwanghandelingen.

Jij bent alleen vies van bepaalde dingen. Maar je gaat jezelf er niet tegen beschermen door heel vaak je handen te wassen, en handschoenen aan te trekken voordat je iets aanraakt. Je wordt er niet in je dagelijkse leven door beperkt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
scherp gezien! Misschien een aanvulling: de weerzin bij menselijk contact duidt op een serieus probleem. Zo niet nu dan in de toekomst. Goed om te onderzoeken waar deze afkeer vandaan komt.