Hoe om te gaan met mensen die altijd wat op te merken hebben? zie uitleg

Ik heb een vriendin die ALTIJD iets op te merken heeft en het is soms best irritant. Als ik haar erop wijs van goh jij hebt ook altijd wat te zeggen.. zet ze een zielig gezichtje op en zegt dingen als o valt toch ook wel meeee??!! Geen zin in discussie dus laat het dan zo. Mijn vraag wat moet ik hier nou mee..ik vind het altijd zo vervelend vooral wanneer dit in t openbaar is. Denk ik waarom? Je weet dat het beledigend kan overkomen..
Voorbeelden; je broekje zit best wel strak he? Mijn antw nee hoor dat hoort zo. Zij; oja mijn ook maja ik heb ook hele dikke billen
2.(ik iets nieuws aan) ja wel een leuk shirtje opzich maar tis denk ik niet helemaal jou kleur he. Mijn antw. Geen? Iets als o ja zou kunnen. Weet niet hoe ik moet reageren.
3. Hmm je hebt je wenkbrauwen wel heel raar bijgewerkt staat niet zo mooi hoor.

Ik begrijp niet zo goed wat haar doel is en waarom ze zulke dingen zegt. Het kan eerlijkheid zijn ja, maar op mij komt het nogal beledigend over. En dat is puur de manier waarop en omdat zij het is. Bij andere kan ik prima omgaan met evt kritiek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde bij haar doen/zeggen, kijken hoe zij reageert, als zij het dan weer bij jouw doet, reageren zoals zij dat deed (letterlijk). Gaat ze het misschien snappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja dat is makkelijk idd. Maar ik zit zo niet in elkaar dat is het vervelende. Ik wil mensen niet kwetsen kan t dus niet opbrengen zoiets te zeggen, als ik een mening heb zeg ik dat op een normale manier en ook niet perse waar een groep mensen bij zijn om iemand even te kijk te zetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles beantwoorden met.... Gelukkig deel ik jouw MENING niet... Of een variant daarop
Ritsuka
11 jaar geleden
Mogelijk is ze erg onzeker over zichzelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat ze heel onzeker over zichzelf is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt me op dat je tegen haar al gezegd hebt dat ze altijd iets heeft te zeggen waarop zij zegt met een zielig gezicht van: Oh dat valt toch wel mee?
Jij reageert hier niet op omdat je geen zin hebt in een discussie en juist daar ga je zelf ook een beetje in de fout want op dat punt zou je juist moeten zeggen: Nee dat valt helemaal niet mee en ik wil hier gelijk eens een gesprek met jou over hebben.
Je kunt dan direct met haar in gesprek gaan en op een duidelijke manier uitleggen dat je die opmerkingen van haar niet prettig vindt en vragen waarom ze dit steeds doet,is ze onzeker dat ze dit doet enz......

Antwoorden (4)

Ik snap wat je hier bedoeld, ik heb zelf ook een vriendin gehad die ALTIJD wel ergens over zeurde.. Als ze -wat jij ook al zei- zegt dat je shirt niet jou kleur is, kun je bijv. zeggen dat jij het wel vind passen en dat je het mooi vind. Kijk, ik ga natuurlijk niet vertellen wat je MOET zeggen, maar je moet je niets aantrekken van wat anderen vinden. Ik weet dat dat soms vervelend is. En als ze hier mee doorgaat, en je vind het echt vervelend, neem haar dan even apart en zeg wat je dwars zit. En anders je schouders ophalen. Het is jou stijl en jij doet wat je leuk en mooi vind. Laat je niet afstoten door anderen;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een beetje raar antwoord.
Maar als jij je aan ergert en je er niet met haar over kan praten, is het dan wel zo'n goede vriendin!?
Dus je moet er of een keer serieus over praten, of het moet niet meer je vriendin zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk geef je het antwoord op deze vraag zelf al, alleen heb je dat niet gezien.
Je zegt namelijk dit: "Ik begrijp niet zo goed wat haar doel is en waarom ze zulke dingen zegt."

En dat is nu precies wat je haar moet vragen op het moment dat ze weer zo iets tegen jou zegt. Laat haar nadenken over wat ze nu aan het doen is.

Het is namelijk geen positief commentaar, het is afzeiken, waar jij niets, maar dan ook niets mee kan. En zij moet leren dat dit geen normaal gedrag is.

Wanneer jij reageert met "Jij hebt ook altijd commentaar" geef je haar iets om over in de verdediging te schieten en dat heeft geen effect.

Je moet zorgen dat zij zelf gaat nadenken over de dingen die ze zegt, en waarom ze dat zegt.

Kortom:
Jouw vriendin: "Die trui staat je echt niet, hij maakt je slungelig."
Jouw reactie: "Waarom zeg je zo iets tegen mij, wat is je doel?"

Als je dan de dooddoener krijgt "Weet ik niet"
Laat je het daarmee NIET zitten. Dan ga je er dieper op in
"Hoezo weet ik niet? Je zegt het toch? Dus je zegt dingen waarvan je niet weet waarom? Dat is toch raar? Dat doet niemand, dus waarom zeg je dat?"

Het kan ook zijn dat ze een reden heeft dat ze het zegt, en dat ze die reden geeft.
Als jij je daarin kan vinden prima, en als je het er niet mee eens bent, zeg je dat ook.

Geef aan dat je er klaar mee bent, het is jouw leven jouw lijf. En als zij dat niet "mooi" vind, best, maar laat ze er over ophouden. Zeg dat je het niet meer wilt horen. Dat ze jou beledigd en dat vriendinnen dat niet doen.

Succes ik hoop dat je vriendin gewoon een beetje dom is, en dat je haar tot inzicht kan brengen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antw. En ja ze is geloof ik niet een van de slimste. Vanavond ga ik met haar sporten en uiteraard komt er wel weer een opmerking daar kan ik op wachten. Vind het wel erg moeilijk hoor om hierop in te gaan, meestal laat ik t maar.. maar ja ik vind t eigenlijk niet normaal. Met dit antwoord kom ik qua denken al een stuk verder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Vriendschappen moeten op basis van gelijkwaardigheid zijn. Plus je moet er een positief gevoel bij krijgen. Die twee dingen krijg je niet uit deze vriendschap. Daarnaast kan je niet iemand veranderen je kunt alleen jezelf veranderen. Dus haal je niets uit de vriendschap verbreek het dan. Haal je er wel iets uit dan moet je de commentaren voor lief nemen.