Wat kan de oorzaak zijn als de bovendruk steeds op 150 blijft en de onderdruk wel daalt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Op deze vraag zijn veel antwoorden mogelijk;

-De meting: wordt het gedaan met een huis-tuin-en-keuken bloeddrukmeter of bijv op het gehoor (met stethoscoop) dan kunnen er aan de meting beperkingen zitten.

-Witte jassen effect dat afneemt; Het witte jassen effect verwijst naar het verschijnsel dat door het meten de bloeddruk al omhoog gaat. Het meten werkt als een vorm van stress. Bij een tweede meting neemt dit effect af. De onderdruk is wat minder stressgevoelig en kan dus sneller afnemen terwijl de bovendruk (nog) hoog blijft. Het blijven herhalen van de meting zal de bovendruk waarschijnlijk ook doen zakken.

-momentopnames; Het meten van bloeddruk heeft een sterke momentopname. Een enkele meting wordt dus nooit als bepalend beschouwd. De eerste meting kan toevallig hoger zijn uitgepakt terwijl de volgende metingen toevallig lager uitpakten. Hierin kan bijvoorbeeld de tijd op de dag al een rol spelen (ene meting 's ochtends, andere 's avonds).

Verder kan er gekeken worden naar:
-zoutinname
-vochtinname
-alcoholinname
-stressfactoren
-medicatie

Alleen neigen deze factoren van invloed te zijn op zowel boven- als onderdruk.

Mijn mening: waarschijnlijk de verandering door het afnemen van het witte jassen effect.