Werkt een mondkapje wel goed?

In een drukke stad kan ik nog wel begrijpen dat men een mondkapje draagt ivm met smog. Maar heeft het ook zin in tijden van ziektes, aangezien mij lijkt dat dat ook via je handen en kleding overgedragen kan worden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (8)

De zin en onzin van mondkapjes is uitgebreid aan de orde geweest in de media tijdens de laatste griepgolf.
Het bleek dat alleen de duurdere chirurgische mondkapjes bescherming geven. En dat beschermt je wel degelijk tegen het inademen van ziekmakende virussen, die in minieme vochtbelletjes door de lucht zweven
14 jaar geleden
Er zijn mondkapjes met verschillende kwaliteiten. In het algemeen helpen die dingen wel tegen stof, maar tegen ziektes zijn ze niet afdoende.
jc54
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het in ieder geval niet helpt tegen vervelende geuren. Heb daarvoor op mijn werk wel eens zo`n mondkapje gebruikt wat ook over de neus valt, maar tegen een vervelende geur helpt het echt niet.

Als iemand in je gezicht niest, zal het wellicht nuttig kunnen zijn als je zo`n kapje op hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dragen van een mondkapje is vooral handig voor iemand die ziek is. Hij/zij kan dan veel lastiger bacterien/virusdeeltjes verspreiden bij hoesten/niesen.

De mondkapjes die je gewoon in de winkel kan kopen beschermen in elk geval niet voldoende tegen de verschillende ziektes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mondkapje is bedoeld om de hoest besmetting, beiderzijds, tegen te gaan.
De besmetting via de handen daar heb je gelijk aan, maar als je een mondkapje draagt dan zul je niet zo gemakkelijk aan je mond komen. Het is dan vel een voorschrift als je het kapje verwijdert eerst de handen grondig te wassen en steeds een schone handdoek te nemen.
Besmette kleding gaat in speciale zakken naar éénmalig gebruik in de was. (ziekenhuis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mondkapjes helpen wel om de verspreiding van griep te beperken of te vertragen. Virusdeeltjes kunnen echter gemakkelijk langs het masker het lichaam binnendringen, dus het helpt onvoldoende om besmetting te voorkomen. Als iemand besmet is met het virus en een mondkapje draagt, is de kans dat hij/zij een ander besmet, wel kleiner door het dragen van een mondkapje. Het beschermt echter niet optimaal. N95 Respirators zijn monddoekjes of constructies die door artsen en verplegers in ziekenhuizen worden gedragen tijdens operaties. Deze mondkapjes sluiten aan op de huid en bieden dus een grotere bescherming tegen besmetting.

Respirators, nadelen
■Respirators moeten dag en nacht gedragen worden om de kans op besmetting zeer klein te maken.
■De huid gaat na een tijdje irriteren.
■Mensen met ademhalingsproblemen kunnen hinder ondervinden van bedekte mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat de mensen in bijvoorbeeld Japan of China mondkapjes dragen, zij dat vooral doen om anderen te beschermen en niet zichzelf. Wat daar van waar is weet ik niet, maar ik vond het wel opvallend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een virus gaat door een mondkapje heen, dus het is onzin als je het gebruikt bijvoorbeeld voor tegen de mexicaanse griep