Is het mogelijk bloed te doneren na het gebruik van verdovende middelen (marihuana)?

Ik wil bloed donor worden. Alleen ik vraag me af of het gebruik van wiet een beperkende factor hierin speelt. Is het überhaupt mogelijk dat ze dit traceren?

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij stond er in de vragenlijst iets over die je in moet vullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ben jij van plan?

Antwoorden (4)

Als je drugs hebt GESNOVEN mag je 12 maanden geen bloed geven. Volgensmij mag je wel een joint roken, maar dit zou je na kunnen vragen bij Sanquin, de Nederlandse bloedbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen wanneer drugs gesnoven of gespoten is mag dit niet ivm infectie gevaar, maar anders wel. Regels staan op website van Sanquin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden waarom mensen die drugs nemen, geen bloed mogen geven, heeft te maken omdat er wordt veronderstelt, dat deze mensen een risico leven hebben, bv unsafe seks, besmette naalden. Het zou veel te duur zijn om al deze mensen hun bloed te controleren op alle mogelijke ziekten. Het bloed dat je doneert wordt maar gedeeltelijk gecontroleerd op bepaalde ziekten en besmettingen, voor de rest neemt men een berekend risico. Maar bij drugverslaafden kan men dat berekend risico niet nemen.
Direkt na het in nemen van drugs zullen deze stoffen in je bloed terecht komen. Maar na enkele weken zou het perfect mogelijk zijn, wanneer betrokkene geen drugs meer zou nemen en geen besmettingen zou hebben, dat deze persoon zuiver bloed geeft (tijd die afhangt van over welk product het gaat) Maar toch mogen ze zoals hierboven vermeld 12 maanden geen bloed geven.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt bloed doneren als je marihuana gebruikt.

Overige drugs
Voor de overige drugs (alcohol, hasj, wiet, XTC, paddo’s en bijvoorbeeld LSD) geldt: zolang het niet gespoten en niet gesnoven wordt, mag men bloed geven aan de bloedbank. De enige voorwaarde is dat gebruikers op het moment van bloedafgifte nuchter zijn.

http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/cocaine/cocaine-algemeen/mag-je-bloed-aan-de-bloedbank-geven-als-je-cocaefne-snuift/

Hier is de medische vragenlijst van Sanquin
http://www.sanquin.nl/repository/documenten/nl/bloed-geven/bloed-geven/201211-vragenlijst.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Je bent de enige die erbij heeft vermeldt dat je nuchter moet zijn op het moment van bloedafgifte en de enige die linken heeft geplaatst, waarin Marcpeters kan zien dat dit antwoord juist is. Om die 2 redenen is jouw antwoord het enige juiste.