Wat gebeurt er met je hersens als je stoned word?

Vraag het me af en iemant vertelde me dat je hersens opzwelle en tegen je schedel zitte en da je je daarom stoned voelt :s

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jellinek heeft hier ook wel interessante animaties over: http://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/drugs/drugs-in-het-lichaam/

Antwoorden (1)

Door het gebruik van marihuana krijgt men dus het gevoel geluk en genot. Dit komt doordat THC indirect het beloningscentrum in onze hersenen prikkelt, doordat THC er indirect voor zorgt dat de afgifte van dopamine wordt verhoogd. Dopamine is een neurotransmitter die een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn, maar het kan zich ook binden aan de basale ganglia die voor de controle van bewegingen zorgt, hier komen we later op terug verder in dit hoofdstuk. Dopamine zorgt voor ervoor dat het beloningscentrum wordt geprikkeld waardoor de gevoelens genot en voldoening ontstaan. De afgifte van dopamine wordt gecontroleerd door de neurotransmitter GABA. GABA is de belangrijkste inhibitoire (de werking van andere neuronen remmend) neurotransmitter in de hersenen. Hierdoor kan de hoeveelheid dopamine die wordt gemaakt, nooit in grote hoeveelheden worden overgedragen aan het beloningscentrum, doordat GABA dit remt.
THC stopt de werking van GABA, waardoor dopamine vrij spel heeft, en in grotere hoeveelheden richting het beloningscentrum kan worden gevoerd. Doordat er meer dopamine bij het beloningcentrum komt wordt deze dus ook meerdere keren geprikkeld, waardoor er meer signalen worden doorgegeven. Hierdoor krijgt de gebruiker van marihuana de verschillende gevoelens zoals genot, geluk en bevrediging. Daarnaast zorgt THC ook voor verstoring van het korte termijn geheugen.
De hippocampus heeft een belangrijke functie bij het korte termijn geheugen en niet bij het langer termijn geheugen, deze worden opgeslagen in de cortex (een andere deel van de hersenen). Bij het korte termijn geheugen gaat het vooral om het opslaan van informatie maar ook van het ophalen van op korte termijn gebeurde dingen.
Wanneer de THC zich aan de cannabinoïde receptoren van het hippocampus bindt, wordt de geheugen functie verstoord. De THC zorgt er namelijk voor dat de volgorde waarin de informatie wordt opgeslagen wordt verstoord, Het wordt lastiger om recente gebeurtenissen te onthouden.
Een ander verklaring is dat het effect van THC is dat het parasympathische zenuwstelsel activeert. Het parasympathische zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat vooral regulerend en stimulerend werkt op de stofwisseling.
Ten slotte wordt ook het evenwicht verstoord door het roken van marihuana.
Daarnaast wordt ook het basale ganglia aangetast door THC. Het basale ganglia is een groep hersenstructuren rondom de thalamus die betrokken zijn bij de controle van bewegingen.