ik heb net me hand tegen ijzer geslagen, hoe kan ik de pijn minder laten worden?

was een stuk ijzer in de lift, ik maakte een verkeerde beweging en BOEM! bij me linkerhand zijn van me pink tot en met me wijsvinger paar/blauw & de knokkels van ringvinger & middelvinger zijn knalrood. Hoe kan ik zorgen dat de pijn iets minder wordt? of wat kan ik het beste doen? dokter heeft nu geen nut, want dat zit dicht.. miss onder de koude kraan ofzoo?

dankjewelx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Daarvoor hebben ze een huisartsenpost uitgevonden of de ehbo van het ziekenhuis. Zo weet je of het gebroken is of gekneusd. Zal toch verbonden moeten worden ingetaped of gips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een acute blessure moet u het gekwetste lichaamsdeel zoveel mogelijk rust gunnen. Om een zwelling te voorkomen kan de zere plek gekoeld worden met ijskompressen of koud water. U kunt dit doen door verspreid over de dag steeds 10 - 15 minuten te koelen en dit na 60 minuten te herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de eerste plaats is er altijd een huisarts beschikbaar via de huisartsenpost - als je in Nederland woont tenminste. Als je het idee hebt dat het nodig is dat er een arts naar kijkt, kan dit dus wel degelijk. Als je vinger bijvoorbeeld in een heel rare stand staat of extreem gezwollen is, is het verstandig er door een arts naar te laten kijken.

Wat je zelf kunt doen, concreet op je vraag over pijnvermindering: als je een ring om hebt, doe die dan allereerst af. Je vingers zullen verder gaan zwellen en een ring belemmert dan de doorbloeding. Overigens zou het niet af kunnen krijgen van een ring (ook met hulpmiddelen) een reden zijn om alsnog de HAP te bellen, die hebben daar speciaal gereedschap voor.

En voor de rest: koelen inderdaad, dat kan onder de koude kraan maar ook met een koud compres. Je hebt van die gelpacks die je in de vriezer kunt leggen, maar een boterhamzakje met ijsklontjes of een pak diepvrieserwten werkt ook. Wel even een schone theedoek er omheen doen en niet zo op je huid leggen. Je hand hoog houden, dat helpt om verdere zwelling tegen te gaan en daarmee ook om meer pijn te voorkomen. Hoog betekent in dit geval je hand hoger dan je hart. Je kunt met een sjaal of doek een mitella of draagdoek improviseren voor als je zit of loopt, als je zit kun je je hand op een hoog kussen leggen, en tenslotte is het goed om er vannacht ook voor te zorgen dat je je hand hoog houdt. Bijvoorbeeld door je hand op je borst te leggen als je op je rug ligt en je arm met wat kussens in die positie te stutten, of door je hand op een kussen te leggen.

Is je huid trouwens kapot? Mogelijk heb je dan een tetanus-injectie nodig, afhankelijk van waar dat stuk ijzer vandaan komt (=hoe vies het is) en natuurlijk of je al dan niet recent nog bent ingeënt. Dat hoeft niet vanavond nog, de richtlijn is binnen 72 uur. Ik zou er morgenochtend dan over bellen als ik jou was. Maar héb je inderdaad een wond of wondje, maak dat dan ook netjes schoon en dek eventueel af met een schoon gaasje.

Als koelen en het goed hooghouden van je hand de pijn niet voldoende dempt, helpt paracetamol vaak goed. Je mag maximaal 3 maal 2 tabletten van 500 mg per 24 uur, bij acute en ernstige pijn kortdurend maximaal 4 maal 2 (8 in totaal). Is ook dát niet voldoende, dan zou je nog een middel als ibuprofen of naproxen kunnen gebruiken, als je dit in huis hebt. Mag gewoon samen met de paracetamol. Lees de bijsluiter voor de juiste dosering, die verschilt per middel.