Is het zo dat de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker niet voor het twaalfde levensjaar wordt gedaan en waarom is dat dan zo?

Als ik het goed heb begrepen worden meisjes op dit moment met 12 jaar opgeroepen voor deze vaccinatie. Het wordt op jonge leeftijd gedaan omdat de kans op een goede werking veel groter is als er nog geen sexueel contact heeft plaatsgevonden.

Waarom is er gekozen voor deze leeftijd, als de vaccinatie nog eerder zou plaatsvinden bijv met 8 of 9 jaar is de kans toch nog veel groter dat de meisjes nog niet sexueel actief zijn?

Of is er een medische reden dat het dan nog niet kan.
Niet alle meisjes zijn al ongesteld als ze 12 zijn dus dat lijkt mij niet de reden.

Summo
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er van uit gaan dat er veel meiden met 12 al seksueel actief zijn is natuurlijk niet goed. Verder zijn de onderzoeken naar bijwerkingen vooral gedaan bij meiden ouder dan 16 en al in mindere mate bij de groep 10-14.

Daarnaast moet een meisje er zelf ook over kunnen beslissen en daarvoor is 8/9 te jong en ten slotte: je bent niet je hele leven beschermd, dus om zo lang mogelijk voordeel te hebben moet je zo kort mogelijk voor je seksueel actief wordt vaccineren. Omdat de hele vaccinatieperiode ook nog eens 6 maanden duurt is 12 jaar een prima leeftijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het vaccin werkt MINSTENS 6 jaar en 5 mnd en juist op jonge leeftijd kun je snel besmet raken. Met 8 jaar beginnen is dus veel te vroeg omdat het gemiddelde meisje met 16/17 jaar voor het eerst seks heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo
11 jaar geleden
Ik suggereer helemaal niet dat er zoveel meisjes sexueel actief zijn op die leeftijd, aub niet zeg, echter ik las echter dat je (geen idee of het waar is) de kans op baarmoederhalskanker iets groter werd als je je liet vaccineren als je al actief was.
Ik zie daar een enorm dilemma voor meisjes die dus niet aan hun moeder willen vertellen wat de reden is dat ze geen vaccinatie willen/kunnen nemen. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je wel maar meiden die zo vroeg aan seks doen hebben wel andere problemen dan te laat zijn met de vaccinatie. Verder kunnen ze gewoon die vaccinatie nemen, het is niet slecht ofzo om die pas te nemen nadat je seksueel actief wordt dus dat dilemma is er helemaal niet.