wat gaat eerder uit: vuur of jij.

verbeeld u zich een 100% afgsloten ruimte, met in het midden een kaars. het zuurstof raakt op, omdat zowel jij als de kaars het verbruiken. bij wie gaat het licht als eerste uit? bij de kaars of het mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De kaars gaat veel eerder uit dan de mens,het verlagen van het zuurstofgehalte in de lucht met ca 5 % is al voldoende om brandgevaar in grote mate te verminderen,en dit word dan ook toegepast in grote serverkasten waar de concentratie verlaagd word om bij brand snel door middel van stikstofgas uiteindelijk de brand uit te krijgen. bij 4 % verlaging kan men de ruimte zonder problemen betreden,echter vuur zal heel slecht branden door de ontrekking van zuurstof .
http://www.lasent.nl/downloads/wagnerroadshow2009.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik zou zeggen een mensch. omdat die meer zuurstof verbruikt. ik zal het zo proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij gaat eerder uit... Het licht in je ogen gaat eerder uit dan de kaars, maar het hangt van de grootte van de ruimte af... In een HEEL kleine ruimte zul jij later uitgaan, omdat je toch vrij lang zonder zuurstof kunt, een kaars kan geen seconde zonder zuurstof...

In een grote kamer is het anders... Dan valt het zuurstofniveau onder een drempelwaarde waar jij nog genoeg zuurstof hebt en bij bewustzijn kunt blijven EN de kaars nog net kan doorgaan...

Zo denk ik dat het zal zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat kun je wel denken, maar de werkelijkheid is geheel anders. Zie mijn antwoord.
De mens heeft een grotere behoefte aan zuurstof van een kaars oftewel wanneer er nog een klein beetje zuurtstof rondom de vlam aanwezig is, zal hij wel blijven branden. De mens echter gebruikt uit de lucht maar een bepaald percentage van de zuurstof, als je uitademt zit daar niet genoeg zuurstof meer in om voor je lijf zinvol te zijn, maar de kaars kan prima branden op jouw uitgeademde lucht.

(Overigens is het nog iets genuanceerder, het gaat om het verschil in zuurstof in je bloed aanwezig en in de lucht aanwezig, als je eigen O2-gehalte zakt, wordt ook de overdracht vanuit minder zuurstofrijke lucht mogelijk, maar nog steeds is wat overblijft genoeg om een kaars van te laten branden.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praktisch gezien zou ik zeggen dat als je wéét dat de ruimte volledig afgesloten is, je beter de kaars kunt uitblazen en op die manier nog langer zuurstof besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kaars gaat lang uit voordat de mens gevaar loopt.

"Most candles will suffocate themselves long before the levels of oxygen in a room get low enough to cause asphyxiation in humans."
14 jaar geleden
Er wordt vaak getest bijv. in kassen of er genoeg zuurstof aanwezig is, dit doet men met een kaars. Die gaat ineens uit als er een tekort aan zuurstof is. Een kaars, zeker als hij op de grond staat, gaat eerder uit dan dat een mens stikt door zuurstofgebrek. Wij blijven ademen zolang er zuurstof is en ademen stikstof uit. Een kaars gaat ook al is er nog zuurstof al uit door de stikstof.
amc