Hoe kan het dat sommige mensen niet vatbaar zijn voor de gevolgen van roken?

Mijn opa is geboren in 1921. Hij rookt vanaf zijn tiende (wat toen vrij normaal was). Hij heeft het grootste gedeelte van zijn leven ongeveer 40 shagjes/sigaretten per dag gerookt. Nu rookt hij wat minder, ongeveer 15/20 sigaretten per dag. Toen we er vroeger kwamen stond het er altijd blauw van de rook.

Een jaar of 10 geleden moest hij naar het ziekenhuis, de dokter dacht aan een longontsteking. Omdat hij veel rookte, ook de longen even gecontroleerd, hiermee was alles in orde.

Mijn vraag is eigenlijk hoe dit kan. Men zegt altijd dat roken zo schadelijk is, maar sommige mensen lijken er totaal geen hinder van te ondervinden. Een ander voorbeeld, de voormalige Duitse bondskanselier Helmut Schmidt (1918), rookt als een ketter, maar heeft al een zeer respectabele leeftijd bereikt.

Mijn oma (1925), rookt niet, maar heeft wel haar hele leven meegerookt. Als je de verhalen mag geloven over meeroken, zou mijn oma ook geen 87 mogen worden. Ze hebben beide ook nooit kanker of hartkwalen gehad, wel wat andere onschuldige oude-mensen kwalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Geluk gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dit is nu een voorbeeld van het rokende oude opa-argument!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn oma...89 heeft jaren (40 per dag) gerookt en is een paar jaar geleden 2 maanden naar nieuw zeeland geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer: hoeveel mensen ken je die gerookt hebben en die leeftijd niet gehaald hebben in goede gezondheid? Vast wel meer dan 1?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Persoonlijk kennen? Niemand. Ik weet van mijn andere oma (82) die is 12 jaar geleden overleden aan borstkanker, en die leefde heel gezond :-S Zij heeft een echte lijdensweg gehad, heel erg triest. Haar man overleed op 63 jarige leeftijd aan een hartaanval. Rookte alleen in het weekend een sigaartje. Maar was een man met heel erg veel stress, heb ik gehoord hij was al overleden voordat ik werd geboren. Opa werd ook 82 en rookte samen met oma (die nog leeft) ook 40 sigaretten per dag, hij overleed aan prostaat kanker. Mijn tante 59, net geopereerd aan longkanker, rookte sinds haar 16e 4 pakjes shag per week. Vooralsnog is ze genezen. Verder rookte zo'n beetje mijn hele familie, 3 ooms, 2 tantes, mijn vader, mijn moeder, Mijn 2 nichtjes en opa en oma dan. Nu roken er alleen nog 1 oom, mijn moeder en mijn nichtjes...en ik. Verder heeft niemand nu problemen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet veranderd. Sommige mensen lijken er wel immuun voor. + trouwens voor de vraag :-)

Antwoorden (1)

Sommige mensen zijn vatbaarder voor bepaalde ziekten dan anderen. Erfelijke factoren spelen daarbij een rol. Daarom komen bepaalde ziekten komen in sommige families veel vaker voor dan gemiddeld.

Zwakke plekken in het immuunsysteem kunnen dus genetisch worden doorgegeven. Zo zijn er gevallen bekend van sportieve mensen die een gezond en rookvrij leven leidden, maar die op jonge leeftijd aan longkanker zijn overlijden.

Toch is beslist niet zo dat de kans op longkanker voor jou nihil is wanneer je hele familie, zonder gezondheidsproblemen, tot op hoge leeftijd heeft gerookt.
Bedenk dat het altijd om uitzonderingen gaat. Dat geldt voor de 'sportieve jonge vrouw' die op haar 27e jaar aan longkanker overlijdt, maar ook voor de man van 91 jaar die zijn hele leven rookte als een schoorsteen maar nergens last van had...
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sportieve vrouw die op haar 27e jaar overlijdt, zal echter (hoogstwaarschijnlijk) niet zijn gestorven door het type longkanker dat door roken wordt veroorzaakt. Vergeet niet dat kanker een verzamelnaam is voor veel verschillende ziektes met dezelfde kenmerken (en die dus in grote lijnen ook overeen komen met elkaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je al zegt, je moet af en toe geluk hebben in het leven... +1