Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe breek je je enkel ??

Hallo,

Hoe breek je je enkel eigenlijk ? Niet dat ik dit wil maar ik heb het al 2 keer gebroken en dit wil ik nu voorkomen !!

Alvast bedankt x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Blij een zwakke plek, maar langzaam opbouwen met training en kracht kan helpen.
Vraag fysiotherapeut
Amadea
11 jaar geleden
En zorgen voor voldoende calcium in je voeding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik brak mijn enkel door van mijn fiets te vallen, dus je hebt het jammer genoeg niet altijd zelf in de hand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller, hoe brak je de vorige keren dan jouw enkel?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Warming-up
Doe een goede warming-up: loop minimaal 5 minuten rustig in en voer daarna rekoefeningen uit. Daarna dient natuurlijk een specifieke warming-up uitgevoerd te worden!

Goede trainingsopbouw

Zorg voor een goede trainingsopbouw. Verhoog de intensiteit en de omvang van de trainingen niet te snel. Voorkom eenzijdige trainingsvormen. Wissel bijvoorbeeld de sprongkracht- en heuveltraining af met minder belastende trainingen.
Spierversterkende oefeningen
Ook voor lopers is het belangrijk om over een basisniveau aan kracht(-uithoudingsvermogen) te beschikken. Vraag je trainer een algemeen oefenprogramma met spierversterkende oefeningen voor je op te stellen, bijvoorbeeld met handhaltertjes of in circuit-trainingsvorm. Besteed in de training aandacht aan spierversterkende oefeningen voor de voetspieren, de 'voetheffers' en de kuitspieren.
Goede techniek
Probeer met de juiste techniek te lopen, waarbij de voeten recht naar voren wijzen, op de buitenkant van de hak wordt geland en de voet over de binnenzijde van de bal van de voet afgewikkeld wordt.
Ondergrond
Vermijd langdurig lopen op een harde ondergrond. Loop liever op een zachte ondergrond, zoals gras of in het bos.
Sportschoenen
Draag soepele en goed passende sportschoenen met een schokdempende zool en een goede ondersteuning van de voetboog. Wanneer de voeten de neiging vertonen bij de voetafwikkeling te veel naar binnen weg te zakken ('overpronatie'), gebruik dan schoenen die dat tegengaan. Een goede sportzaak kan over de aanschaf van de juiste sportschoenen adviseren. Realiseer je dat de meeste spikes geen enkele schokdemping of ondersteuning geven. Train dus zoveel mogelijk op je gewonesportschoenen.
Cooling-down
Beëindig de training altijd met een cooling-down. Deze bestaat uit enkele minuten rustig uitlopen en in ieder geval uit het uitvoeren van de boven beschreven rekoefeningen.
Lichaamsgewicht
Zorg voor een juist lichaamsgewicht. Als er sprake is van een (te) hoog lichaamsvetpercentage, helpt 'afvallen' zeker mee om overbelasting te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen antwoord op de vraag, alleen een uitleg van een warming op. Vraagsteller heeft het nooit over sport gehad
Amadea
11 jaar geleden
En behalve dat het geen antwoord op de vraag is, is het ook overduidelijk ergens van gekopieerd. Dan ben je verplicht de bron te vermelden!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding