Is het een fabeltje dat je een lidmaat dat slaapt sneller breekt?

Er wordt wel gezegd dat je voorzichtig moet zijn als bijvoorbeeld je voet slaapt omdat je die sneller zou knnen brekeen, is dat echt zo?

Toegevoegd na 41 seconden:
kunnen breken...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is pure onzin. Als je voet slaapt is je bloedtoevoer even wat minder. Dat heeft geen invloed op de sterkte van je botten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort maar krachtig antwoord

Andere antwoorden (1)

Je zult het niet sneller breken, maar het gevaar is dat je het niet voelt als je je voet verkeerd neerzet. Ook als je b.v. heet water over je slapende voet zou krijgen zou je dat niet voelen. Hierdoor kun je dus je voet flink verbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij klopt dat niet, als er totaal geen gevoel meer zou zijn zou je voet afsterven en voel je helemaal niets maar je voelt juist wel wat: dat is het tintelende gevoel dus dan voel je ook wel dat je tegen een hete verwarming aan staat ofzo: "Er is geen communicatie meer tussen de hersenen en het ledemaat. Als er helemaal geen contact meer was, zou het ledemaat gevoelloos worden. Dit is niet het geval. Bepaalde andere zenuwen worden sterker gestimuleerd en geven meer signalen door. Hierdoor ontstaat een tintelend gevoel.
Het tintelende gevoel is een waarschuwingssignaal. Door dit gevoel verplaats je het betreffende ledemaat om schade te voorkomen." http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/85984-een-slapend-been-of-arm-wat-is-transient-paresthesia.html