Is een kuiltje in je kin alleen te erven via de ouders? of kan dit ook verder in de familie voorkomen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (1)

Overerving van lichamelijke eigenschappen vind alleen plaats van ouder naar kind. Het kuiltje in je kin kun je dus alleen van je ouders hebben. Dit betekend niet dat de ouders ook een kuiltje in hun kin moeten hebben.

Alle erfelijke eigenschappen van een mens staan vastgesteld op genen die zich op de chromosomen in elke cel van het lichaam bevinden. Een mens heeft 23 chromosomenparen dus 46 chromosomen in totaal. Alle 23 chromosomenparen bevatten verschillende informatie over de erfelijke eigenschappen. De twee chromosomen die in een paar informatie geven over dezelfde eigenschappen hoeven niet dezelfde informatie te geven. Bijvoorbeeld een bepaald chromosomenpaar dat dus informatie geeft over het kuiltje in de kin, kan bij het ene chromosoom van hetzelfde paar geen kuiltje als informatie geven, terwijl bij het andere chromosoom van dat paar er juist staat dat er wel een kuiltje in de kin moet. In dit geval zal het dominante gen tot uiting komen.

Stel dat de ouders van een kind beide geen kuiltje in de kin hebben maar het kind wel, dan ga ik er vanuit dat 'het kuiltje in de kin' recessief is en daarbij automatisch 'geen kuiltje in de kin' dominant is. In het bovenstaand beschreven geval zal er dus geen kuiltje in de kin tot uiting komen. Een recessief gen (kuiltje in de kin) komt alleen tot uiting als beide chromosomen dit recessieve gen hebben (homozygoot). Bij het kind met wel een kuiltje in de kin is dit dus het geval. Dit is alleen mogelijk als beide ouders dus ook dit recessieve gen hebben (heterozygoot). De ouders heben dus geen kuiltje in de kin omdat dat gen dominant is en het kind heeft wel een kuiltje in de kin omdat het de twee recessieve genen daarvoor heeft.

De overerving komt dus niet van verdere familie, maar gewoon van de ouders zelf.