Hoewel de oorzaak van jeuk aan de anus meestal niet ernstig is, is het toch een heel vervelende klacht. Jeuk aan de anus wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anusjeuk kan veroorzaakt worden doordat er restjes ontlasting op of rond de anus achterblijven. De bacteriën en enzymen die zich in de ontlasting bevinden, irriteren de huid rond de anus en veroorzaken jeuk. Anale jeuk kan ook ontstaan door het gebruik van antibiotica, of door een SOA of een worminfectie. Ook een allergie (bijvoorbeeld voor vochtig toiletpapier) of overmatig zweten kan jeuk aan de anus veroorzaken.

Bij jeuk aan de anus kunnen de volgende symptomen zichtbaar zijn:
•Rode huid rondom de anus.
•Gaatje in de huid rondom de anus waar pus of vocht uitkomt.
•Bultjes rondom de anus.
•Vochtige huid rondom de anus.
•Wormeitjes rond de anus of wormpjes in de anus.
•Stukje van de binnenkant van de darm, dat uitgezakt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Grote kans dat je last hebt van aambeien.
dmv zalfjes van een bepaalde natuurlijke leverancier is hier goed iets tegen te doen (verkrijgbaar bij de drogist).

Toegevoegd na 1 minuut:
Aambeien zijn zwellichamen (weefsels met bloedvaten) die de anus lucht- en lekdicht afsluiten. Iedereen heeft ze dus!

Wanneer deze zwellichamen regelmatig onder hoge druk komen te staan, bijvoorbeeld door verstopping of hard persen tijdens de stoelgang, loopt de druk in de bloedvaten hoog op.

De aambeien kunnen dan gaan opzetten en op z'n minst jeuk en een branderig gevoel rond de anus geven. In de volksmond spreken we dan pas van een aambei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zullen waarschijnlijk wel aambeien zijn...
fremar
11 jaar geleden
Je huisarts kan het beste bepalen waarvan er sprake is. Hij of zij kan dan ook de juiste behandeling inzetten. Mogelijke oorzaken voor je klachten kunnen zijn:

- Aambeien: Kan jeuk geven, soms pijn. Bij het afvegen zie je op het wc papier soms wat helderrood bloed. De meeste aambeien zie je niet van buiten de anus. Een aambei kan ontstaan bij verhoging van de druk door bijvoorbeeld obstipatie of zwangerschap. Probeer vezelrijk te eten, voldoende te drinken, en genoeg te bewegen.
- Eczeem of een andere huid gerelateerde aandoening. Kan een geïrriteerde huid rondom de anus geven. Klachten die hierbij passen: Jeuk, pijn, schilfering van de huid. Probeer na de ontlasting niet te hard af te vegen en gebruik vochtig toiletpapier in plaats van normaal om irritatie te voorkomen.