Waarom moet iemand op minstens 1.80 m diepte begraven worden?

Is dit bij een enkel als dubbelgraf hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Die 1.80 m wordt niet genoemd maar is een 'handige maat', rekening houdend met onder meer de voorgeschreven afstand tussen kist en maaiveld en de hoogte van de kist. Als je meer kisten wilt begraven, moet het gat dieper zijn dan bij één kist, is af te leiden uit onderstaande voorschriften die volgen uit het "Besluit van 4 december 1997, houdende voorschriften ter uitvoering van de Wet op de lijkbezorging (Besluit op de lijkbezorging)"

"Paragraaf 4. De inrichting van een graf en de afstand tussen de graven onderling
(..._)
Artikel 5

1. De afstand tussen de graven onderling bedraagt ten minste dertig centimeter.
2. Boven de kist of het omhulsel bevindt zich een laag grond van ten minste vijfenzestig centimeter.
3. Ten hoogste drie lijken mogen boven elkaar worden begraven, mits boven elke kist of ander omhulsel een laag grond van ten minste dertig centimeter dikte wordt aangebracht, die bij een volgende begraving niet mag worden geroerd. Ten aanzien van de bovenste kist of het bovenste omhulsel is het tweede lid van toepassing.
4. De graven bevinden zich ten minste dertig centimeter boven het niveau van de gemiddeld hoogste grondwaterstand.
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing op bestaande graven."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ging hier om dubbelgraven die soms maar op 1 meter diep lagen. Inderdaad moet bij een dubbelgraf de onderste kist dieper liggen. De eisen zijn als volgt:

De regels en uitgangspunten voor de diepte van een graf zijn de volgende.
Er mogen maximaal 3 kisten in een graf. (Tenzij het om een grafkelder gaat, dan mogen er meer in; of een oud graf dat onder oud recht is ontstaan, dan mogen er soms 4 of meer in).
Boven de bovenste kist moet minstens 65 cm aarde zitten, tot het maaiveld.
Tussen de kisten onderling moet minstens 30 cm aarde zitten.
Een kist is gewoonlijk tussen de 40 en 50 cm hoog. Voorzichtigheidshalve moet je 50 cm nemen.

Dan kom je tot de volgende wettelijke vereisten:
- een bovenste kist in een graf moet in gat staan dat minstens ongeveer 65+ + 50 cm is 115 cm diep is;
- voor de 2e kist van boven moet je er 30 + 50 = 80 cm bij optellen. Dan moet een graf ongeveer 195 cm diep zijn;
- voor de 3, diepste, kist is een diepte van 195 + 80 is ongeveer 275 cm vereist.
U begrijpt dat niet altijd alles precies op de cm gaat, maar dit zijn de normen.
-------