Heeft het eten van vlees een positieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen?

Dit werd in een antwoord op een andere vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-kinderen-vegetarisch-eten-voedingstoffen.40839) gesuggereerd. Ik had daar nog nooit van gehoord en zou het normaal afdoen als onzin.

Maar je bent nooit te oud om te leren, dus als iemand hier iets over weet, vertel het mij dan even.

Toegevoegd na 4 uur:
De bewuste zinsnede: "...vlees is zoo gezond! ze worden er sterker/steviger van en de hersenen ontwikkelen ‘meer’ als ze vlees eten..."

14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er zitten in vlees voedingsstoffen die een rol spelen bij de ontwikkeling van de hersenen. In die zin zou je ja kunnen zeggen, het eten van vlees heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen van kinderen.

Alleen is de suggestie achter die uitspraak dat je je kind 'dus' vlees moet geven omdat anders de hersenen zich goed zouden ontwikkelen. Dat klopt niet, de bewuste voedingsstoffen zitten ook in andere dingen.

Je kunt het vergelijken met de volgende uitspraak: 'Het eten van sinaasappels heeft een positieve invloed op de weerstand van kinderen.'

Het is helemaal waar, maar het betekent niet dat je je kind een goede weerstand ontzegt als je geen sinaasappels (maar wel allerlei ander fruit/groente) te eten geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tja, er wordt zoveel onzin beweerd op internet. En meestal valt het wel mee, maar de mens gelooft alles zo graag. En er wordt zoveel onderzocht, met vage 'wetenschappelijke' conclusies. Inentingen tegen baarmoederhalskanker en MX-griep waren recente voorbeelden hoe je met onzin grote groepen bang kunt maken.

Maar om je vraag te beantwoorden: voor de ontwikkeling van kinderen (zo ook hun hersenen) zijn vele verschillende bouwstoffen, mineralen, vitaminen en wat al niet meer nodig. Hiervoor is het belangrijk ene uitgebalanceerde voeding te gebruiken.

Maar dit moet je vooral andersom lezen: je dient je kind NOOIT eenzijdig voer te geven, het is immers geen huisdier. Vlees is echter goed te vervangen, en ik durf te beweren dat de gemiddelde vegetarier meer over zijn eten nadenkt dan de gemiddelde vleeseter.

In het niet westerse-deel van de wereld wordt nog steeds heel weinig vlees gegeten, en de kinderen daar krijgen ook gewoon hersenen, die gewoon werken.

Wel zou het kunnen zijn dat er een klein, moeilijk meetbaar en lastig te onderzoeken effect is, waar op wordt bedoeld. Dit moet je dan vooral *niet* zien als: wie twee keer zoveel vlees eet, wordt twee keer zo slim. En vegetariers zijn zeker niet dom, de gemiddelde vegetarier is doorgaans hoger opgeleid en sociaal bewogen.

Vergelijk de opmerking maar: van vegetarisch eten ga je extreem links stemmen. De eerste seconde dat je het leest denk je "he, verrek, het zal toch niet". Maar het is natuurlijk net zoveel onzin als dat je van vlees eten positieve hersenen zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +
Alleen je opmerking "je dient je kind NOOIT eenzijdig voer te geven, het is immers geen huisdier" vind ik niet zo gepast, een huisdier hoort namelijk eigenlijk ook niet eenzijdig voer te krijgen. Niemand :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auwboompippie: ik chargeer daar expres, om de lezer te prikkelen en hopelijk te laten nadenken over wat ik wil zeggen. Uiteraard dien je voor je huisdier te zorgen, met net zoveel liefde en zorg als voor een kind. Maar dieren eten van nature iets eenzijdiger dan mensen. Mijn kat eet brokjes en uit blik en wat de keuken nog voor lekker afval voor haar heeft, dat is veel eenzijdiger dan wat ik zelf eet, maar voor haar genoeg afwisselend.