Wat gebeurt er met je been/voet na 8 weken gips?

Morgen mag waarschijnlijk gips van mijn onderbeen en voet af. Dan heb ik 8 weken gips gehad en ik vraag me af wat ik dan mag verwachten? Welke spieren geven dan problemen en welke bewegingen doen dan pijn.

Ik bedoel dan even trouwens zonder rekening te houden met de breuken, die de aanleiding voor het gips waren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
91.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed tegen die huidschilfers werkt is de groene Badedas.

Het beste antwoord

Je spieren zijn verslapt en er komt een raar dun onderbeentje tevoorschijn. Je zal moeten gaan oefenen, vaak in warm water. Rondjes draaien, rekken, strekken. Het kan ook zijn dat je naar de fysiotherapeut moet. Je moet je been weer leren gebruiken en dat kost enige moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt precies met wat ik meemaak. En het oefenen in warm water is een gouden tip.

Andere antwoorden (9)

Ik zou je aanraden om een stuk zeep met washandje mee te nemen...Verder moet je weer voorzichtig beginnen met lopen en bewegen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is wassen ze je been op de gipskamer wel hoor, tenminste dat is mijn ervaring, anders val je achterover van de geur. (die eraf komt als het gips eraf gaat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, er werd echt niet gewassen op de gipskamer. Het stonk trouwens ook helemaal niet, tegenwoordig gebruiken ze kunstof gips dat ventileert (of ademt of hoe je dat noemt).
Oh, reken maar niet erop dat je zomaar wegloopt.
Dat enkelgewricht was 8 weken gefixeerd en die gaat nou even niet doen wat je gewend was. Reken op een tijdje nogal pijnlijke bewegingen. Ik wil het je niet tegen maken, maar dat kan nogal lang duren. Doe het voorzichtig aan, en vraag advies aan je arts. En begin met een uur in bad te gaan zitten, al die huidschilfers kun je er dan lekker afwassen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ heb net in bad gezeten en alles eraf gewassen, ik liep idd niet zomaar weg ;)
Ik heb mijn been ook een keer een paar maanden in het gips gehad (breuk net boven de enkel). Toen mijn been net uit het gips was, was het een een dun geworden been met maar weinig kracht. Echt pijnlijk was het niet, wel onwennig. Ik had het advies gekregen om eerst nog wat rustig aan te doen; eerst voorzichtig tenen bewegen en het lopen geleidelijk op te bouwen. Eerst nog met verband voor extra steun; later zonder verband.
Het viel mij mee. De enkel is in de buurt van de breuk een tijdje wat gevoelig geweest, maar al snel kon ik weer redelijk lange wandelingen maken.
Ik heb ongeveer een jaar van tijd tot tijd gevoeld dat mijn ene been iets kwestbaarder/gevoeliger dan de ander was, maar na dat jaar heb ik er nooit meer iets van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ klopt voor nu in ieder geval erg goed. De enkel doet wel wat pijn (was aan twee kanten gebroken) maar het valt mee. Nu moet ik nog even wachten met lange wandelingen, maar hoop dat dit snel weer kan.
Hoi,
Zo wie zo voeld t heel licht ineens als het gips eraf is,lekker gevoel na 8 weken,
zoals eerder gemeld is je huid aan het vervellen gegaan, en zal het gaan jeuken.
Ook kans dat er nog blauwe plekken te zien zijn.
Ik weet niet precies waar je breuk(en) zit maar soms heb je langer last van een enkelbanden probleem dan van de breuk zelf.
op je tenen staan,traplopen,zijn lastige handelingen in het begin,het voeld stijf,ongelooflijk wat 8 weken kunnen doen,ik spreek uit ervaring,geloofde niet dat ik opnieuw moest leren lopen ,maar dat is echt zo.
Je been vertroetelen,lekker voetenbad nemen,masseren,wisselbaden om de bloedsomloop te stimuleren.
Succes morgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ klopt
Fijn als het gips eraf mag.
Wat je kunt verwachten is een blankere huid dan het gezonde been.
Het kan kouder aanvoelen.
Je kunt er jeuk aan krijgen (niet krabben want de huid is teer geworden)
De spieren zullen stijf en / of vreemd aanvoelen.
Je zult er weer mee moeten "leren" omgaan.
In principe kan elke spier pijnlijk gaan aanvoelen, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Hoe lang de klachtjes duren hangt onder andere af van de leeftijd. Bij jonge mensen gaat dat sneller dan bij wat oudere mensen.
En je natuurlijk aan de voorschriften houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ik moet idd nog heel erg wennen. Vooral het enkelgewricht funtioneert nog niet echt lekker maar het zal snel goed komen.
Hey,
Ik heb zes weken gips gehad. Twee weken het complete been en voet en vier weken een gipsvoet. Ik had het middenvoetsbeentje van de kleine teen gebroken. Afgelopen dinsdag is het gips eraf gegaan. Mijn voet voelde erg dood en toen ik m op de grond zette had ik het gevoel dat ik berg af liep, maar dat was niet zo. De rest van de dag ongelofelijk veel pijn gehad aan mijn voet. Ik kon er helemaal niks mee, zelfs een schoen aantrekken deed veel pijn. De voet voelde alsof ie sliep, zo'n prikkelend en tintelend gevoel. Enorm veel vellen op de voet, dus eerst een kwartiertje met de voet in warm water gelegen en daarna kon ik de vellen zo vegwrijven met een doekje. Daarna creme erop gedaan.
Woensdag en gisteren kon ik een beetje lopen, maar erg charmant zag het er niet uit. Het lopen deed wel flink veel pijn. Gisteravond van zo'n anti spierpijn gel erop gedaan, daarna goed gerust en vanaf vanmiddag gaat het wat beter. Het lopen gaat soepeler en het is minder pijnlijk. Dus houdt er rekening mee dat je de eerste dagen pijn hebt en niet goed kunt lopen maar dat het binnen een aantal dagen wel beter gaat. Succes!
Gr. xxx Suus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vandaag is idd even wennen. je antwoord geeft me moed dat ik snel weer wat kan lopen ipv strompelen.
ik heb het zelfde gehad hier is mijn verhaal.
gips werd er af gehaald en dan heb je het gevoel dat al je spieren zijn verdwenen je voet gaat van zelf hangen ook had ik last van een zeer uitgedroogde huid die ik ander half uur heb laten weken in bad en goed geschrobt.
vanaf die dag moest ik beginnen met fysio en mijn belasting opbouwen in 4 weken daarna ben ik begonnen om mijn been dat na al die weken gips in omtrek 4 cm kleiner was geworden te gaan trainen nu naar inmiddels 5 maand ben ik weer voor halve dagen aan het werk wat kwa belasting nog maar moeilijk gaat dus je hebt nog wat in het vooruit zicht ik hoop dat je een spoedig herstel zal hebben sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt eenvoudige oefeningen mee en en krukken.
Als het nodig is wordt je door een therapeut begeleidt. Je zult zien dat je redelijk snel de kracht weer terug hebt.
Even op de tanden bijten.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 8 weken in het gips kan je been of voet stijf en zwak aanvoelen. Het kan tijd kosten om weer volledige bewegingsvrijheid en kracht te herwinnen. Het is belangrijk om je herstel langzaam op te bouwen met oefeningen en fysiotherapie. Kosten voor fysiotherapie kunnen onder bepaalde voorwaarden worden vergoed door je zorgverzekering. Voor meer informatie over zorgverzekeringen kun je terecht op Zeker.com.