Kan ik havermout ook met water bereiden zonder het eerst een nacht in de koelkast te laten 'weken'?

Ik lees vaak dat als je havermout met water maakt het eerst in de koelkast moet zetten voor een nachtje. Ik vroeg me af waarom en of dit echt moet. Kan ik ook gewoon 's ochtends water (en een beetje melk) met mijn havermout maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.6K

Antwoorden (3)

Als jij echt havermout bedoelt, dan hoeft dat helemaal niet te weken! Alleen bij havervlokken verkort dat de bereidingstijd. Maar havermout is al zó fijn van structuur, dat je het maar eventjes aan de kook hoeft te brengen en het is al gaar. Je kunt het dus inderdaad direct 's morgens bereiden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel de havermout gewoon van quarker. Dit zijn wel 'stukjes' dus volgens mij wel vlokken. Ziet eruit als muesli. Dank voor je reactie!
Ja, dat kan, maar dan moet je het wat langer koken, dus een kwartier in plaats van 10 minuten - zo gaat dat ten minste bij mijn bio-havermout. Ik vind m dan wel minder lekker dan wanneer ik m eerst een nacht inweek. Ik bereid het zelf trouwens altijd met melk.
Er zijn ook instant havermouten verkrijgbaar, waar je alleen maar warme melk aan hoeft toe te voegen, zonder koken, maar de merken ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Ik kan dus morgen gewoon mijn water koken (met een beetje melk erbij) en als dat kookt de havermout erbij in doen en 10 a 15 minuten laten koken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zou ik doen. En na 10 minuten proeven of ie al lekker is en anders wat langer laten koken. Eet ze!
Ik heb in mijn leven al heel vaak havermoutpap gegeten en het ook mijn kinderen te eten gegeven en nog nooit - ook vroeger niet - het spul een nacht in de koelkast laten weken.

Havermoutpap kan gegeten worden als ontbijt en als dessert. Om de pap te bereiden wordt ongeveer 75 gram havermout in 1 liter water of melk aan de kook gebracht en vervolgens op een laag vuur gekookt tot een enigszins slijmerige, dikke pap ontstaat. De kooktijd hangt af van het type havermout. Er is snelkokende havermout die in 5 minuten gaar is en er is 'gewone' havermout die wel 15 minuten gekookt moet worden. Het verschil tussen deze twee soorten is de dikte van de (gewalste) havermoutvlokken.
De precieze kooktijd hangt ook af van de eigen smaak. Vaak wordt tijdens of na bereiding zout als smaakversterker en gewone suiker, basterdsuiker, stevia of vanillesuiker als zoetstof toegevoegd.

Daarnaast kan men kaneel, kardemom of gedroogd fruit toegevoegen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Havermoutpap