De ene dag kan ik zonder leesbril goed lezen en de andere dag moet ik hem echt opzetten. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderstaande redenen kunnen het zijn... Het kan ook wat anders zijn, preventief laten testen op diabetes dus.
Als mijn bloedsuiker hoger is dan normaal vertroebelt mijn zicht ook namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, heeft dan ook met de bloeddruk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan, maar hoeft niet... Een hoge bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat de lenzen in je ogen gaan zwellen. Daardoor kan je niet goed meer scherpstellen. http://www.novonordisk.nl/media/webkit/kit/info/encyclopedia/6/4.asp Bovenstaande klopt wel met mijn ervaring en onderzoeken die ik heb gehad want mijn bloeddruk is eigenlijk permanent 120/80.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, ik bedoelde oogdruk (sorry). Die wordt ook gemeten bij de opticien en een verhoging kan op diabetes wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@riga
heee dat heb ik ook...
ben benieuwd welke verklaringen er voor zijn...

Het beste antwoord

Om scherp te stellen kan de lens platter worden (door samenspannen spieren) of boller (ontspannen).

Bij het lezen moet de lens boller worden en bij oudere mensen lukt dat steeds minder goed. De lens wordt wat starder en wordt dus minder bolvormig. Dit wordt gecorrigeeerd met een leesbril.

Het kunnen ontspannen van de lensbol wordt het accomodatievermogen genoemd en dat neemt met de leeftijd af.

Het accomodatievermogen hangt ook van de hoeveelheid licht. Net als in een fotcamera zit er in ons oog een lamel, de iris (pupil), die minder licht doorlaat. Bij veel licht wordt de pupil kleiner, bij weinig licht de pupil groter. Net als in een fotocamera heb je bij een kleine pupil een grotere scherptediepte, dat wil zeggen het gebied wat je nog scherp ziet wordt groter.

De reden dat je de ene dag wat beter ziet dan de andere dag kan dus met een aantal redenen te maken hebben:

- de lichthoeveelheid
- de oogdruk
- ontspanning (stress vs. ontspannen)
- medicijngebruik (in sommige gevallen)

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. let op dat er wel een verschil bestaat tussen ouderdomsverziendheid en verziendheid.

Toegevoegd na 19 minuten:
ter toevoeging: Als de lens niet goed plat kan worden (verzoendheid) gaat het oog het tegenovergestelde doen, namelijk de kringspier sterk samenspannen. Dit samenspannen lukt vroeg op de dag beter dan s'avonds, is vermoeiend en kan ook hoofdpijn veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kan met het licht te maken hebben.
Mijn vader draagt al vanaf zijn 50e een leesbril. Als hij op vakantie was en de zon scheen de hele dag, had hij geen leesbril nodig. Was het bewolkt, donker weer, dan kon hij zonder bril niet meer lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist, betrap mezelf er ook steeds vaker op dat ik met dingen naar het raam loop om het te kunnen lezen, wordt echt tijd voor een bril.
mischien heeft het ook wel met vermoeidheid te maken.
als je die dag bv veel tv of pc-scherm hebt gekeken en daarna gaat lezen dan zijn je ogen al wat vermoeid
14 jaar geleden
Om t elezen zijn je hersenen heel druk met het interpretreren van de signalen die van je ogen komen. Zwart vs wit contrasten, vorm herkennen en daar een woord aan vast plakken. Tegelijk op basis van vele waarnemingen van de pagina proberen iets kleins te definieren. Als je moe bent dan gaat dat allemaal wat moeizamer, en lukt lezen net niet meer. Als je uitgerust bent, zijn je hersenen wat sneller & effectiever. Zoals met alles :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoeidheid. Dan worden je ogen lui om scherp te stellen.

Ik heb dat altijd als ik 's ochtends me moet scheren. Ik zie dat gewoon niet meer. Maar overdag, geen problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
hier het zelfde ... behalve het scheren dan hè?
Als je uitgerust bent en fit, kun je alles lezen, maar als je moe bent moet je een bril... Dus die bril is een moeheidsdetector...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zie ik dan 's ochtends als ik uitgerust en fit wakker word,nog steeds geen steek?
Ook dit keer slaat uw antwoord weer nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wil ik nog wel wat aan toevoegen. 's Morgens zie ik niet zo goed en in de loop van de dag dan wordt het beter, ook met minder licht. Raar maar waar. Maar ook niet elke dag.
Je ogen zijn levende onderdelen van je lichaam en zullen de ene dag beter kunnen functioneren dan de ander.
Vermoeidheid kan daarin een grote rol spelen.
s' Morgens moeten ogen op oudere leeftijd ook wakker worden en dat kan ook een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is wat ik hierboven net probeerde uit te leggen.