Hoe ontstaat "trillend" gevoel in gebied van het maagkuiltje?

Al vanaf mijn jeugd is dit een gevoelig plekje. Zodra iemand of groep jegens mij negatief werd zoals: boos, geïrriteerd, jaloers, agressief enz.
Maar ook als iemand me bewust niet de waarheid vertelt, voel ik soort trillen of fladderend stukje in dit gebiedje. Doet geen pijn maar voelt zeer onaangenaam. Dit trekt overigens gelijk weg zodra ik weet vanuit 'welke persoon of hoek dit komt' of de waarheid naar boven komt.
Afstanden tussen mij en die ander maken niet uit, en heb dit vaak achteraf kunnen 'testen' of achterhalen.

Heb al tal van maagonderzoeken gehad i.v.m breuk in middenrif (nu klachtenvrij via medicatie en aangepast slapen en bukken enz) en dit gevraagd aan team bij dit onderzoek.
Slechts 1 verpleegkundige herkende dit van haar dochter, en had het over 'overgevoelig zijn' oid, maar stond los van medische deel op die plek. Helaas te kort gesprek, bed mocht terug naar afdeling ;)
Ook mijn huisarts heeft dit vaker gehoord van patiënten, maar had ook geen verklaring ervoor.

Wie herkent dit en is dit zonder al te veel "zweverige toestanden" beter te hanteren of te voorkomen?

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kennen-allemaal-gevoel-wel-kippevel.16202
Hier geeft Ed een visie waarin ik delen van herken en overdenk nu, maar zoek nog iets meer aan ook aanvullingen of heel andere visie op dit verschijnsel :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jammer dat je niet zweverig wilt worden. Want daardoor blijf je het als iets negatiefs ervaren en niet als een kracht. Uiteindelijk kan je je krachten niet blijven onderdrukken. Je zegt al, medisch mankeert je niets. De geneeskunde kan je niet helpen. Dan kan je psychisch eens aanpakken. Maar uiteindelijk kom je toch in de alternatieve circuit terecht. Ik zeg je dat het prachtig zou zijn als je weet of iemand liegt of niet. Dit is een gave en kan je heel veel nut geven in het leven. Zie het niet als iets negatiefs, maar als iets positiefs. Misschien dat hypnotherapie je kan helpen. Het lijkt toch iets mentaals te zijn. In je buikgebied sla je veel emoties op. Hoe is je ontlasting?

Wat mij betreft komt dit gewoon voort uit gevoelens. Het is een puur lijfelijke reactie op je gevoelens. zodra ik iets voel wat mij niet aanstaat fladdert t bij mij ook. Maar ik heb het tot nu toe altijd geclassificieerd als "zie je wel, mijn lijf weet precies wat goed is en wat niet..." Bij angst is het t sterkst, dan betrekt meteen mijn hele bovenbuik erbij. Over het algemeen kan ik het fladderen tegewoordig ook stoppen, door heel diep adem te halen en mijn gevoelens zoveel mogelijk weg te laten stromen. Dit is natuurlijk niet zo gemakkelijk als het lijkt... probeer maar eens examenangst weg te laten stromen... In feite is het een oefening in: "wat kan het mij ook schelen". De emotionele lading van iets loslaten op zo'n moment helpt mij om dat maag-gevoel per direct te stoppen. (lukt niet altijd hoor, maar wel vaak) Misschien heb je hier iets aan, omdat je met denken kunt sturen hoe je je voelt, met enige oefening, wat dan hopelijk helpt.:-) Succes! Toegevoegd na 1 minuut: * de echte gevorderde zen meester doet het natuurlijk nog beter dan wij.... die ziet het probleem aankomen, en ontspant zich meteen al, vóór dat het rottig voelt...

Is het een probleem? Of ervaar jij het als een probleem? Bij mij ligt er voor mijn gevoel een enorme steen op mijn maag als ik niet lekker in mijn vel zit. Ik ervaar dit niet als een probleem alleen als een reactie van mijn lichaam op spanning die ik ervaar. Zodra het weer beter gaat, gaat het gevoel ook weer weg. Dus zie het als een reactie van je lichaam luister er naar en zie het niet als een probleem.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100