hoe kan ik iemand helpen die in een vervuild huis woont en te lui is om iets aan te pakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel! Iedereen heeft zijn eigen maatstaven voor zijn of haar leefomgeving.
Sommige mensen vinden het al smerig wanneer ze niet 3x op een dag stofzuigen. Andere mensen stofzuigen 1x in de week en zijn daar tevreden mee.
Het word anders als het een gevaarlijke situatie opleverde mbt de hygiëne. Maar bedenk wel dat iedereen andere maatstaven heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het puur en alleen luiheid is een enorme schop onder zijn/haar kont of je er niet druk om maken.
Als het echt vervuild heeft en er meer aan de hand is heb ik goede antwoorden gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samen met hem het huis kuisen. En de week erna een tweede maal, dan een maand erna, dan misschien een laatste maal een jaar erna. Weet je meteen of het probleem voor die persoon oplosbaar is en de wil er is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vanbelle,samen met hem het huis kuisen kan niet hij laat niemand binnen!!!!!! hij leeft al 4 jaar zo.daarvoor deed ik 2x per week zijn huis kuisen,het was toen onbeschrijfelijk vies,z,n bed in maanden niet verschoond,de keuken vol met afval enz.toen het na 1 maand schoon was vroeg hij de sleutel terug en zei dat hij t zelf ging doen.nu weet ik van de politie dat het weer hevig vervuild is.maar ik trap er niet meer in,volgens mij gaan de buren wel klagen als er ratten en muizen in het huizenblok komen.

Antwoorden (2)

Ik zou in eerste instantie een gesprek aangaan met de bewoner.
Geef aan dat je hulp wil bieden.
Heb je dit al geprobeerd en werkt het niet zou je (mits aanwezig) familie of vrienden van die persoon kunnen benaderen, misschien kunnen jullie de persoon in kwestie samen overtuigen?
Er is vaak een achterliggende emotionele reden voor vervuiling, soms geheel onbewust dus je zou ook contact met de gemeente kunnen zoeken. Zij kunnen zowel hulp bieden bij reiniging, maar ook begeleiding m.b.t. hulpverlening.
Ik zou persoonlijk de persoon in kwestie op de hoogte houden, maar wat research kan nooit kwaad.

Mooi en nobel streven om te willen helpen! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervuilen is zelden of nooit een kwestie van luiheid alleen ; vrijwel altijd ligt er achter de initiatiefloosheid een (groot) psychisch probleem, en is de persoon in een vicieuze cirkel terecht gekomen, waar die zonder hup niet meer uit komt. Simpelweg omdat-ie niet meer weet waar hij moet beginnen.

Hulp is echter altijd veel en veel meer dan (helpen) opruimen alleen, en kan heel heftig zijn, waardoor de persoon zich er flink tegen kan verzetten. Dat is dus niet iets dat je als vriendin of kennis even doet.

In elk geval is een goed gesprek de eerste stap. Kijken in hoeverre ze er voor openstaat, en of je wellicht de vinger op de zere plek kunt leggen, zodat je een concrete hulpvraag kunt neerleggen bij de huisarts. Want zonder medewerking van de 'patient' begin je uiteindelijk niks. En zeker niks definitiefs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie antwoorden.
zeker waren er een paar jaar geleden problemen waar ik verder niet op in ga,we hebben hem toen gesmeekt hulp te zoeken wat hij niet deed.hij wil geen hulp toen niet en nu niet.de huisarts weet er van ik heb wel eens m,n hart uitgestort.de gemeente kan niets doen het is een koophuis. ik zal jullie iets vertellen....het is mijn zoon.voor mij en m,n man is het vreselijk om hem zo af zien te glijden.hij is een leuke man,werkt hard,maar was hij maar niet zo makkelijk en vies.toen wij op vakantie waren heeft hij op onze dieren gepast en zat dan wel een paar uurtjes in ons huis.toen we terug waren stond de aanrecht vol met zooi,de wc was heeeel vies maar de dieren had hij goed verzorgd dat wel.
dus opruimen en schoonmaken zit er niet in bij hem. nu kan je zeggen laat hem los,maar dat kunnen we niet,het vreet aan ons en dat weet hij ook. sorry ik zie nu dat ik geen hoofdletters gebruikt heb. groeten van mij.