Hoe zorg je er voor dat je als jij op jezelf woont gelukkig bent zodat je niet afhankelijk bent van anderen om gelukkig te kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat hangt helemaal van jouw persoonlijkheid af. Sommige mensen zijn perfect gelukkig zonder dat ze contact met anderen nodig hebben, andere mensen worden pas gelukkig als ze veel vrienden hebben.
De meeste mensen hebben wel sociale contacten nodig om zich goed te voelen.
Dus kijk wat voor jou werkt. Als je verhuist: zoek dan zo snel mogelijk naar clubs of verenigingen waar je je bij aan kunt sluiten om nieuwe contacten op te doen. Dat werkt meestal het beste als je een gemeenschappelijke interesse hebt, dus een hobbyvereniging, een sport, een goed doel waar je je gezamenlijk voor in kunt zetten of iets dergelijks.
En zorg er voor dat je een dagbesteding hebt: een studie, een baan of vrijwilligerswerk. Een gezonde dosis sleur en niet al te veel tijd om eenzaam te zitten piekeren werkt voor de meeste mensen heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door te zorgen dat je je in je eigen woning prettig voelt. Dat je graag 'thuis' komt en het gezellig vindt. Het belangrijkste is dat je goed in je velletje zit want dan kan je overal gelukkig zijn.
Als je pas voor het eerst op jezelf woont, komt het vaak voor dat er momenten zijn dat
je je niet gelukkig voelt. Je voelt je alleen omdat er niemand om je heen is, terwijl je dit niet gewend bent. Maak er dan wat van.....schep een prettig sfeertje om je heen.....
lekker muziekje, 's avonds sfeerlichtjes, bloemetjes in huis, iets lekkers om te eten/drinken, voetjes op de bank, leuke film of boek of een ander bezigheid die je leuk vindt.....of ga erop uit. Leer nieuwe mensen kennen, die je later uitnodigt als je ze beter kent en die doen dat op hun beurt ook weer....
Een mens is nu eenmaal een gezelschapsdier en we hebben allemaal mensen nodig om gelukkig te zijn. Tenzij je een kluizenaar bent natuurlijk, maar daar kies je dan voor. Je hoeft je echter niet afhankelijk van hen op te stellen! Nee, alleen als de eenzaamheid zijn kop opsteekt, kan je in die mate afhankelijk zijn van gezelschap.
Daarvoor heb je dan een telefoon of je eigen mond om dit op te lossen. Dan bel je gewoon iemand op waar je 'zin' in hebt om om je heen te hebben.
Je houdt gewoon je onafhankelijkheid en je vrijheid, je kiest er zelf voor.
amc
11 jaar geleden
Door gelukkig te zijn met en in jezelf.... en dat is een heeeeeel breed begrip.
Want wat ís dat dan, gelukkig zijn? Het is een gevoel en gevoelens zijn zeer subjectief. Waar de 1 blij van wordt is een nachtmerrie voor een ander.
Bovendien, wat je nu gelukkig maakt kan in je toekomst totaal anders zijn en het is ook niet een altijd aanwezig gevoel.
Verder zijn gebeurtenissen in je leven (levensomstandigheden), dingen die je overkomen, ook van invloed op het je lekker voelen. Nare gebeurtenissen in het leven kan je niet voorkomen en zorgen ervoor, dat je effe niet lekker in je vel zit.
Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluk_(emotie)

Je gelukkig voelen is dus een momentopname,
Niet afhankelijk zijn van anderen is ook subjectief, want als je bijvoorbeeld pijn in je keizen hebt is het raadzaam naar een tandarts te gaan en niet zelf te frotten aan je gebit ;-)
Emotionele onafhankelijkheid (voelen) is een zeer ingewikkeld iets.... hoe je je voelt heeft veel te maken met hoe je denkt, ervaart en wat je daar in je brein mee doet.
Misschien heb je iets aan het G-schema. De 5 G's staan voor Gebeurternis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Meer info:
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf