Wat gebeurd er als er iemand bezwaar heeft tegen je huwelijk?

Wat gebeurd er als er iemand bezwaar heeft tegen je huwelijk? En maakt het dan ook uit wie dat is, als het bijvoorbeeld een ex is die je wil treiteren..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Dat kan niet. Derden kunnen geen bezwaar maken tegen een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt de huwelijksbevoegdheid bij de ondertrouw.

Het is een uit vroegere tijd overgebleven idee dat er bezwaar kan worden gemaakt. De reden dat een periode werd ingelast om bezwaar te kunnen maken tegen een voorgenomen huwelijk lag in het feit dat er voordien nogal eens onduidelijkheid was over de status van een huwelijk. Vóór de invoering van de regels van het Concilie van Trente was bigamie geen zeldzaam verschijnsel. Als iemand wist dat een trouwlustige ergens anders nog een partner in leven had (waarvan men niet officieel was gescheiden) kon diegene bezwaar maken. Een eerder afgelegde en niet herroepen huwelijksbelofte kon ook een reden tot bezwaar zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als tot de dood ons scheidt, is ook dit niet meer van deze tijd. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist: Als de aanstaande echtgenoten om één of andere reden van de wet niet mogen trouwen (bijv. vader en zoon, of er is al iemand getrouwd met een derde, zie art. 1:31 t/m 1:42 BW), of als het huwelijk slechts wordt gesloten met het oog op toelating in Nederland (een schijnhuwelijk), dan kunnen (groot)ouders, (klein)kinderen, broeders, zusters, voogden en curatoren van een der aanstaande echtgenoten bezwaar maken (het huwelijk stuiten). Dit is art. 1:51 lid 1 BW in combinatie met art. 1:50 BW. Als één van beide aanstaand echtgenoten onder curatele staat, zie art. 1:51 lid 2 BW. Ben je zelf getrouwd of geregistreerd partner van een aanstaande echtgenoot, dan kun je ook ingrijpen (art. 1:52 BW). Als je bevoegd bent om te stuiten, dan moet je naar de ambtenaar van de burgerlijke stand van één der gemeenten waar het huwelijk kan worden voltrokken. Zie art. 1:54 BW. Zolang een stuiting niet wordt opgeheven kan het huwelijk niet worden voltrokken (art. 1:56 BW). Voor opheffing zie art. 1:55 BW. Bron: http://btbibye8.Lvvk.com/