Is het per definitie verkeerd om drugs, b.v. canabis, te gebruiken, om je aan bepaalde conditoneringen, b.v. uit je jeugd, te ontworstelen?

Let wel, ik vraag of het PER DEFINITIE verkeerd is.

14 jaar geleden
2.4K
Rieneke1
14 jaar geleden
interessante vraag, en ik geniet van je reacties, +1 :)
rose
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haardroger? Wat is er de laatste tijd toch aan de hand met de trefwoorden?
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, ik lag ook in een deuk suzy.
uitermate verslavend die dingen ;))
rose
14 jaar geleden
Ik vind het nou éénmaal leuk om er altijd een uit de toon vallend trefwoord aan toe te voegen. Kunnen mensen nog bij vragen terecht komen waar ze niet naar op zoek waren. Bij wijze van random contact. Maar vooral leuk.
Rieneke1
14 jaar geleden
op die fiets!
is zeker leuk :))

Het beste antwoord

Nee, als de opbrengst groter is dan de kosten is het goed.

Toegevoegd na 24 minuten:
Conditioneringen geven een kader, een rand waardoor je beperkt en beschermd wordt. Het belemmert de beweging, beweging is van levensbelang. Drugs kan je zeker helpen die kaders te herkennen en zodoende af te breken indien nodig.
Aangezien er ook kosten zijn (lichamelijke) moet je niet meer/zwaarder gebruiken dan nodig is voor wat je wilt doen.

Stilstaand water is dood water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee het zal je niet lukken, maar het kan gebruikt worden om onder hypnose te komen en dan kan een ander vragen wat er destijds gebeurde om zo een trauma boven water te halen dat ver weggestopt is...

Cannabis is vooral een ontspanningsmiddel, meer niet... Mensen die het kennen weten dat het enorm ontspant, meer nog dan seks... Die ontspanning kan helpen om die zaken die voorheen heel veel spanning opriepen uit het verleden te gaan bezien, dus nee het is niet PER DEFINITIE verkeerd...

Toegevoegd na 7 minuten:
LSD is jarenlang gebruikt overigens in de psychologie en psychiatrie en wel precies daarvoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Kijk nou toch eens... LSD heb ik overigens nog nooit geprobeerd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kraamt onzin uit. Niet iedere drugs heeft dezelfde uitwerkingen. En per drug is de uitwerking anders. Tetrahydrocannobinol (THC) inhaleren uit canabis als methode om 'onverwerkt leed' op een of andere manier sneller mee te 'verwerken': goed idee? Graag een bron vermelden waaruit dat blijkt, straks gelooft men je ook nog hier (en dat lijkt mij een angstige gedachte).
Het is absoluut niet per definitie verkeerd. Het is een genotsmiddel net als alcohol of tabak, je kunt het gebruiken voor ontspanning.

Maar als het gaat om jeugdtrauma's of een ander emotioneel probleem zou ik een psycholoog raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per definitaie, het is puur subjectief. De één (ik bijv.) vind van van wel, de ander weer niet.

Zoek een hobby, ga sporten, die iets. Alsof dit helpt! Misschien op de korte termijn maar op de lange zeker niet. Zo kom je misschien alleen maar verder in de narigheid. Het wordt wel vaker gezegd: 'Welke cocaïne verslaafde is niet met wiet begonnen?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gezond, helemaal niet als je het op jonge leeftijd gebruikt. Anders zou het wel in de supermarkt te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een definitie in dit verband? Stel je voor dat je jeugd je conditioneerde l(definieerde tot iemand die) later deze vraag en daarna die middelen denkt te moeten gebruiken om er van los te komen! Terug vluchten!
Maar los van dit theorietje kunnen konditioneringen niet door roesmiddelen opgeruimd worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, soms kan het heel lekker zijn om drugs te gebruiken. Alleen is de kans bij sommige drugs dat je verslaafd raakt. En dat kan weer zeer schadelijke gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XTC schijnt vroeger ook geproduceerd te zijn om psychiatrische patienten te laten praten. Dus per definitie kan er wel wat loskomen maar aan de andere kant kan het ook verkeerd uitpakken waardoor je juist doordraait met alle gevolgen van dien. Eigenlijk moet je per definitie geen drugs gebruiken als je niet goed in je vel zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebruik van cannabis is niet per definitie verkeerd. Bij het gebruik van andere drugs ligt het aan de drug in kwestie of het per definitie stom is om het te gebruiken.

Maar wat ik niet zie, is hoe het gebruik van wat voor substantie dan ook - of het nu cannabis, alcohol, caffeïne of suiker is - ervoor zorgt dat je je aan conditioneringen uit bijvoorbeeld je jeugd kan ontworstelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van conditioneren is:
0.1 (psych.)(een persoon of een dier) aanleren zeker gedrag te vertonen als reactie op externe prikkels 0.2 als voorwaarde stellen, bedingen 0.3 in een zekere toestand houden

De definitie van verkeerd:
ver·keerd bn, bw 1 niet goed; omgekeerd: iem ~ verstaan; vd ~e kant zijn homoseksueel 2 onjuist, vals: allerlei ~e meningen

Ok, geen twijfel meer over de definities :) Nu een antwoord >
Het is mogelijk om iemand met drugs van bepaalde gewoontes af te helpen. Hierbij moet je er echter voor zorgen dat de nadelen de voordelen niet overtreffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij vind ik (hoewel het eigenlijk voor artsen is) de eed van Hippocrates wel toepasselijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dit verkeerd. Omdat, indien je leeft 'per definitie' je dan niet zelfstandig een fatsoenlijk oordeel kunt vormen over je eigen gedrag, maar dan 'leeft' als een robot. Robots hebben geen emoties, mensen wel.

Definities zijn voor computers en idioten. Duidelijk is dat je geen robot en geen idioot bent: je zoektocht naar de twijfel over 'geldigheid' van een definitie kwelt je, in dit geval treurig maar ook mooi (want dat biedt hoop).

Bepaalde conditioneringen, ik neem aan dat het hier gaat om eigen gedrag wat je anders wilt. Klopt dat, dan is drugs de meest kansloze manier om te veranderen die er bestaat.