Waarom hoest ik alleen na het wakker worden en alleen voor het slapen?

Ik hoest alleen bij het wakker worden, En vooral veel voor het slapen.
En overdags hoest ik nooit, Elke smorgens als ik hoest, hoest ik wel slijm naar buiten.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
59.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ook! Echt vervelend. Ik hoop op een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop ook op een antwoord :)

Het beste antwoord

De laatste 5 jaar is er steeds meer duidelijkheid ontstaan dat er een typisch patroon is bij patiënten met een reflux hoest, die verklaard kan worden middels de kennis over de pathofysiologie van de reflux hoest. Vrijwel alle reflux ontstaat door tijdelijke opening van de onderste oesophageale sfincter. Deze onderste oesophageale sfincter sluit als we slapen, waarbij de druk stijgt met 5-10 mm Hg. Reflux hoest is dan ook zeldzaam in de nacht. Wanneer het toch optreedt is het een indicatie voor sterk verlaagde sfincterspanning. Als volledige contrast met astma wordt de reflux hoester wakker zonder te hoesten. Het is juist het moment wanneer zij overeind komen, vaak wanneer ze de badkamer bereiken of op de trap naar beneden nemen, dat ze beginnen te hoesten. Dit is het moment waarop de onderste oesophageale sfincter opent om zo de gassen die zich in maag verzameld hebben gedurende de nacht te laten ontsnappen. Andere patiënten beginnen met hoesten bij het eten, met name bij het ontbijt. Er zijn twee momenten waarop dit typisch gebeurt, als eerste bij het slikken, veelal droge spijzen zoals brood of beschuit. Wat er eigenlijk gebeurd is dat de onderste faryngale oesophageale sfincter reflex er voor zorgt dat de onderste oesophageale sfincter opent en er voor zorgt dat de patiënt hoest net voordat ze willen slikken. Als tweede, de klassieke reflux, die optreedt post prandiaal. Echter, reflux hoest treedt eerder op dan pyrosis omdat het maagzuur wordt geneutraliseerd door het voedsel. Belangrijk om te realiseren is dat reflux hoest niet hetzelfde is als pyrosis en een veel minder zuur gerelateerd fenomeen is dan pyrosis.
Ga hiermee naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh?
Te moeilijk antwoord voor mij...
Wat is reflux, en daarna snap ik er ook niks meer van... :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reflux betekend gewoon terugvloeiend, denk aan terugvloeiende gassen of maagzuur. Ik heb zelf ook al maanden last van maagzuur reflux, dat houd in dat de klep in de maag die het zuur moet tegenhouden niet goed sluit, waardoor het nasr boven komt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Andere antwoorden (2)

Rook je? Dan zou het kunnen dat je slijmvliezen zich herstellen gedurende de nacht, vandaar het licht teveel aan slijm 's ochtends. In de avond zou dan het tegenovergestelde gebeuren, zeker bij een lagere weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik rook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet...
Je zou zomaar eens last kunnen hebben van ' iets' in je slaapkamer.
Dat kan vanalles zijn maar stof komt vaak voor als iets waar mensen op reageren met hoesten.
Dus begin eens met je kamer 2 maal per week flink te stofzuigen, als je een gladde vlier hebt ook nat dweilen. Je dekbed eens wassen, kussens uitkloppen,.matras stofzuigen.

Helpt dat allemaal niet dan kan je nog je hoofdeinde iets hoger doen door een kussen onder je matras te doen, ook kan de lucht erg droog zijn als je de verwarming aan hebt op je slaapkamer (sowieso een slecht idee)

Blijven je klachten kan je nog denken aan stoppen met roken als je dat doet en natuurlijk een bezoekje aan je huisarts.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow! Dankje voor dit antwoord, Ik denk dat het aan stoffen ligt en viezigheid etc, Ik ga het morgen uittesten, Bedankt!
Ritsuka
11 jaar geleden
Dacht ik ook gelijk aan ja, stof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm. Ik stofzuig en dweil wel regelmatig.
Droge lucht zou kunnen, dit huis heeft een ventilatiesysteem ipv cv.