Kun je ook gezond afvallen als je niet van fruit houdt?

In het geval van lekkere trek wordt vaak fruit of rauwkost aangeraden, maar daar word ik echt niet blij van.

11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je er niet van HOUDT is natuurlijk niet belangrijk ; vaker eten maakt het uiteindelijk OOK lekkerder. De dingen waar je zo van houdt, daar ben je juist te dik van geworden, dus die zul je ECHT moeten leren laten staan. Chips is geen aardappel, en ketchup is geen groente. Sorry.
Maar -bijvoorbeeld- blokjes rode paprika, komkommer en maiskorrels met een beetje chilisaus en wat Harissa-kruiden kunnen de competitie met elke bak chips moeiteloos aan.

Het beste antwoord

Jazeker kan dat ; heel goed zelfs. Fruit bevat namelijk best veel suiker en dus veel calorieën. Al snel TE veel ; twee porties die passen in je handpalm zijn voldoende (dus twee mandarijntjes of kiwi's, maar slechts één banaan of appel. Dat zijn ook de hoeveelheden die voor diabetici -die op hun suiker EN vaak op hun calorieen moeten letten- als maximum worden aanbevolen.

Je kunt dat uitstekend vervangen door meer groente te eten, en dan vooral rauwkost en groente die veel vitamine C bevat, zoals (rode) paprika, koolsoorten, broccoli, spruitjes, asperges, tomaten, spinazie, selderij, tomaten ; de keus is groter dan je denkt. Bovendien geeft het je maag en je kaken wat te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Vraagsteller geeft echter aan ook niet van rauwkost te houden...
Ritsuka
11 jaar geleden
Zijn veel soorten rauwkost te verkrijgen, of zelf te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar zoals ik in de reacties al schreef, is het voedsel waar je WEL van houdt nu eenmaal geen optie meer.
Het is in elk geval goedkoper dan fruit, lekkerder (vind ik, ik hou niet van te zoete smaken), betrouwbaarder (de ene appel of mandarijn is ABSOLUUT de andere niet, waar ae paprika';s of witte kolen hetzelfde smaken) en een stuk schoner en makkelijker klaar te maken.
Ik was eindeloos opgelucht toen de diabetes-verpleegkundige me vertelde dat ik helemaal geen fruit hoefde te eten, LIEVER niet zelfs. Zolang je je vezels en vitaminen maar binnenkrijgt - en niet met pillen. Bovendien heeft het gedeeltelijk vegetarisch gaan eten mijn groente-inname ook drastisch verhoogd. Met als gevolg dat ik het ook steeds lekkerder ga vinden.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, dat kan wel.
Het is het belangrijkste dat je genoeg groente en eiwitten binnenkrijgt, daar kun je de meeste voedingsstoffen uit halen.
Als snack kun je bijvoorbeeld paprika eten ipv sinaasappel (heb je ook vit. C).

Maar lust je echt niets van fruit? Er zijn zoveel soorten, en je kunt ze op meerdere manieren eten, is vast wel iets dat je wel lust.
Ritsuka
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Nou, ik lust het op zich wel, maar ik denk nooit: mmm, ik neem eens lekker een appeltje. Ik eet het echt omdat het moet. Maar daardoor eet ik denk ik wel te weinig fruit. Helaas ben ik wel dol op boterhammen met kaas en die eet ik dan weer veel te veel.
Snuffel
11 jaar geleden
Eigenlijk wel grappig dat ik een appel als plaatje heb gekozen voor hier op gv.
Ritsuka
11 jaar geleden
Boterham met kaas is wel veel vet, dus liever niet te veel eten.
Ik zou in elk geval proberen meer groente toe te voegen.
En fruit kun je varieren en proberen. Probeer bijvoorbeeld plakjes appel bestrooien met wat kaneel en minuutje in de magnetron. Wedden dat je dat wel lust?
Of probeer het eens in smoothie vorm (zelf maken)
Snuffel
11 jaar geleden
Op die manier is appel al veel lekkerder inderdaad. Laatst maakte ik appel-kruimel. Dat was echt heerlijk, maar natuurlijk ook niet super om af te vallen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Daarom kun je denk ik beter meer groente toevoegen (en eiwitten).
Groente kun je bijna onbeperkt eten.
Snuffel
11 jaar geleden
Groente gaat beter. Tomaatjes of paprika. Bedankt voor de tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik lekker vind: een boterham met tomaat en een klein beetje magere mayo. Lust je ook geen aardbeien? Die zijn ook lekker op een cracker of boterham. En druiven?
Jazeker.
Sterker nog, fruit is niet zo gezond als mensen denken.

Oke, als je lekkere trek hebt, dan scheelt het zeker 200 calorieën als je voor een appel ipv een candy-bar kiest, maar fruit bevat ook suiker.
Teveel fruit eten zal dus eerder averechts werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt fruitsla maken, dat is lekkerder dan één 'eentonig' stuk fruit eten. Je kunt ook een "smoothie" maken, een soort fruitpapje. Die zijn in tegenwoordig. Je kunt ook snippers fruit mengen in yoghurt, kwark, ontbijtgranen enz. Fruit is gezond niet allen vanwege de vitaminen maar ook vanwege de vezels (goed voor de stoelgang!)