Kan iemand mij advies geven over het kopen van een rollator?

Voor mijn moeder van 88 ben ik op zoek naar een rollator. Ze is nog goed ter been, maar was afgelopen week toen er sneeuw lag en het misschien glad was toch angstig om te vallen. Het leek ons een goed idee om een rollator voor haar te kopen zodat ze iets meer stabiel is. Punt is echter dat ik geen flauw idee heb waar ik op moet letten, 2 of 4 wielen etc. Is er iemand die in de zorg werkt die ervaring heeft met rollators en mij advies kan geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rolator met 2 wielen lijkt me sowieso niet fijn?...
Pieter2011
11 jaar geleden
In elk geval met winterbanden én 3 versnellingen ;) Misschien kun je hier nog iets mee:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/goedkoopste-rollator-wint-kassas-rollatortest/speel/1/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pieter2011 Bedankt voor de link. Hier heb ik echt wat aan.

Antwoorden (3)

Ik ben taxichauffeur in het zorgvervoer dus ik krijg dagelijks met rollators te maken.

Het ligt er een beetje aan wat je moeder zelf wil. Er is veel verschil in gewicht, 'bagageruimte' zit oppervlakte etc. Vooral in gewicht zit bij een rollator veel verschil de 1 is 12 kilo en de ander maar 7. Daarnaast is denk ik prijs ook belangrijk, de goedkoopste versie is ook de meest voorkomende (stevig stalen frame), absoluut niks mis mee. Duurdere exemplaren zijn vaak van kunststof en daarmee misschien ook kwetsbaarder.

Kijk eens op de website in mijn bron. Hier staan alle mogelijk keuzes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder had eerst een stevige maar ook zware rollator (zal wel de 12 kilo zijn geweest), heeft ze zich prima mee kunnen redden. Maar na verloop van jaren merkte ze dat ze moeilijk de stoepjes ermee op kon en heeft ze hem omgeruild voor een lichtere/kleinere variant.
Deze is makkelijker is het gebruik, kleiner (neemt minder ruimte in in de gang) maar wel weer minder stevig, hij rolt makkelijker weg als ze er op leunt (op een gladde vloer zelfs met de rem erop kan ze hem met haar gewicht verschuiven, iets wat bij die zwaardere niet gebeurde), maar hij is wel weer makkelijk tot een kleiner pakket in te klappen dan de grote zware.
5 kilo in gewicht maakt een heel verschil. als je moeder een tengere en kleine vrouw is zal zo een licht goed prima voor haar zijn, maar als ze een flinke struise vrouw is dan toch beter voor de logge en zware gaan.
Het beste advies is te krijgen bij een zorgwinkel. Ga daar met je moeder naartoe, zodat ze de verschillende types kan uitproberen. En daar kan men je ook vertellen of het echt de beste oplossing is voor je moeder
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en kijk (als je een beetje op je geld wilt letten) dan voor dát type op marktplaats of in de kringloopwinkel!
Je kunt een rollator aanvragen bij de zorgverzekeraar met een brief van de huisarts, als je dit hulpmiddel langer dan 6 maanden nodig hebt. Korte tijd lenen is gratis bij de thuiszorg.
Let vooral op stabiliteit en remmen en laat je altijd goed voorlichten bij aankoop (Bijvoorbeeld: Hoe ga je een stoep af? ).
Zie bron voor meer info.