Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een tremor en spierspasme?

Bij de kenmerken van een delirium wordt het volgende aangegeven:
licht delirium: tremors, matig delirium: spierspasmen, ernstig delirium: attaques.
Ik vraag me af wat het verschil is tussen een tremor en spierspasme.

Toegevoegd na 1 minuut:
Graag met bron

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Spier-spasmen (krampen, verkramping, spasticiteit)

Plotselinge, onwillekeurige samentrekking (= contractie) van één of meer skeletspieren.

Een tremor is een voortdurende schudbeweging van één of meer lichaamsdelen en wordt veroorzaakt door een onwillekeurige contractie van spieren.

Een tremor geeft dus meer contracties dan een spasme.
(Lees meer...)
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn spasmen ook grotere bewegingen dan tremors?
fremar
11 jaar geleden
Ja,inderdaad en ze duren ook langer.

Andere antwoorden (2)

Ook: een tremor onstaat vaak als bijwerking van medicatie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm. Waar komt deze informatie in algemeenheid vandaan? Gezien de genoemde afwijkingen in je vraag suggereert het een relatie met psychiatrische klachten danwel middelenmisbruik (dwz een delier bv obv onttrekking van een middel). Bij een "tekstboek delier" uit een ziekenhuis heb ik nog nooit iemand met tremoren gezien. Maar dat is bijzaak.
Een tremor is een ritmische "hoogfrequente" beweging met kort uitslagen van de spier. Een spasme is een spier met hoge tonus (rigiditeit) die de neiging heeft aan te spannen en niet meer/moeilijk te ontspannen. Een "attaque" is een antieke term voor een (epileptisch) insult.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding