ik heb een autistisch zusje. als ze boos wordt weet ik niet hoe ik haar kan helpen. als niemand iets doet raakt ze in paniek. wat kan ik doen?

mijn zusje heeft autisme en als ze boos wordt weet ik niet hoe ik haar moet hlpen. ook als er bijvoorbeeld kaarsjes aan staan gaat ze gillen en is ze doodsbang. wat moet ik dan doen? mijn zusje is trouwens 8 jaar

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat het het beste helpt als je vraagt: SCHREEUW HET ERUIT! Als ze het wegstopt en er niet over kan/wil praten wordt het alleen maar erger. Troosten en luisteren als zei haar verhaal kwijt wil doet haar goed.

Autisten kunnen zich vaak niet uiten. En als dit gebeurd, dan is het meestal met schreeuwen en boos gedrag. Hier is heel weinig tegen te doen. Voor jou is het enige advies om even op dat moment te ontwijken. Om gelijk volgas hier tegenin te gaan werkt juist verkeerd. Laat haar even haar ''ding'' doen, en kom hier later op terug. Als je merkt dat ze geïrriteerd raakt, geef haar gewoon wat ruimte. Als je om dat moment gaat praten met der wordt dit teveel en ontstaat er een nog grotere woedeaanval.

Ik denk persoonlijk dat er niet een eenduidig antwoord is op je vraag. Weet namelijk dat iedere autistische persoon anders is en een andere benadering vraagt. Er zijn echter wel wat algemenere manieren die je kunt helpen. Zo kan je bijvoorbeeld aan je ouders vragen hoe zij je zusje helpen. Ik neem aan dat je zusje of je ouders/jullie gezin onder begeleiding staat van een therapeut. Je kan ook aan deze therapeut gaan praten om zelf hier meer handvatten voor te krijgen. Mocht dit niet zo zijn en je wilt echt weten hoe jij naast je ouders weten en oefenen hoe jij je zusje kunt helpen, zou ik via je huisarts zelf vragen of je een paar keer met een psycholoog kunt gaan praten. Deze kan je helpen om je zusje te ondersteunen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100