Wordt je dik van seroxat?

Wordt je dik seroxat? Komt het dan doordat je er meer van gaat eten of door verandering in de afwisseling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zowel van de Zoloft 40kg in 6 maanden (elke week een kilo erbij) zwaar geworden als seroxat ruim 20kg in 3 maanden. Toen ben ik overgestapt op sint janskruid wel hoog gedoseerd. ruim 1200 mg per dag. Ik werd daar niet dik van. Sint-jans kruid moet je wel zelf betalen. Als je een milde depressie hebt zoals ik had. zou je met je arts kunnen overwegen om sint-jans kruid te nemen. Kijk wel uit als je bijvoorbeeld de pil slikt want dat kan met elkaar botsen. Kortom bespreek het eens met je arts. Niet alle artsen staan open voor sint-jans kruid wees daar op voorbereid. Bronnen:
- alternatief voor antidepressiva

Antwoorden (4)

Tot de bijwerkingen van dat medicijn behoort het volgende:
- Maag- en darmklachten, zoals misselijkheid, diarree, verstopping, krampen en verminderde eetlust.
- Gewichtsverandering. Vraag je huisarts om een verwijzing naar een diëtist als de gewichtsverandering te groot en ongewenst is.

Het blijkt toch wel een algemeen verschijnsel te zijn dat men door het slikken van seroxat aankomt, ondanks dat de eetlust vermindert. Andere gebruikers wijten het eraan dat het middel je rustig maakt, en dat daardoor je spijsvertering vertraagt. Zodra men het slikken mindert mindert ook het gewicht weer.
Amadea
11 jaar geleden
als je je eetpatroon niet in de gaten houd zou dat kunnen.
vraag z.n. advies en hulp bij de dietist.
een kennis van mij is er idd dik van geworden, kreeg veel trek in zoet en gaf eraan toe. heel lastig je te beperken in bepaalde situaties, sterkte.
enne: wat bij de een zo is hoeft niet perse bij jou zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antidepressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een te hoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit. Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is. Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en antipsychotica
Bij antipsychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaamstemperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol invloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking). Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op. Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur. Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag. Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleert honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegingspatroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen. Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word. Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet). Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceerd en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotonines zich normaliseren door de SSRI's). Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotonine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.
Seroxat vertraagt de stofwisseling. Hierdoor neemt het lichaam meer voedingstoffen op uit je eten. Je zal op dieet moeten. Meer fruit, groenten en minder vetten en suikers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je wordt dikker van Seroxat. Ik ken iemand in mijn omgeving die een normaal figuur had, persoon begon met die medicatie en na een maand of 6 viel het op. Dikke buik, eetpatroon was niet anders dan voorheen.
Ik zou ook eens de bijgevoegde link goed lezen.