Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ovegrootmoeder oma genoemd wordt, hoe noem je dan overgrootvader? Soms Opi???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je bedoelde dat als de overgrootmoeder OMI genoemd wordt hoe de overgrootvader dan heet.

Ten eerste is omi geen woord wat in de dikke van Dale staat maar als je googelt kom je het voornamelijk tegen als synoniem voor oma. Dit komt omdat veel kinderen meerdere oma's hebben en dan worden er namen verzonnen om ze uit elkaar te houden. Ook zijn er vaak nog overgrootoma's die in aanmerking komen voor een andere naam. Dus in het ene gezin zal omi gebruikt worden voor een oma (1 van de twee) of voor beiden met een toevoeging (omistrand of omihondje of omibos) en in het andere is het de benaming van de overgrootmoeder.

Je staat geheel vrij om de man/partner van de omi ook opi te noemen maar het staat dus niet in het woordenboek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

grootvader = opa, overgrootvader kan bijvoorbeeld opa-piet (henk/klaas/jan) heten, maar opi kan natuurlijk ook. wat ik vaker gehoord heb bij overgrootvaders is grootpapá.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ouders zijn opa & oma.
Mijn opa & oma zijn opa-opa & oma-oma.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als overgrootmoeder oma genoemd wordt,
hoe noem je dan overgrootvader?

Als je jouw vraag logisch doorredeneert dan is de overgrootvader opa.
Oma en opa zijn de vrouwelijke en mannelijke versie
van grootmoeder en grootvader.

Maar als je die term ook gebruikt voor overgrootmoeder
dan doe je dat dus ook voor overgrootvader.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding