Wat is het verband tussen borstkanker krijgen en borstvoeding geven?

Ik heb op de site van Pink Ribbon gelezen dat vrouwen die borstvoeding geven minder kans hebben op borstkanker. Hoe kan dit? Wat gebeurt er dan in je lichaam als je borstkanker geeft wat tegen borstkanker 'helpt'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het gunstige effect van kinderen krijgen en borstvoeding geven heeft waarschijnlijk twee oorzaken.

Ten eerste is het zo dat na de puberteit de borsten nog niet helemaal af zijn. Het klierweefsel in de borst specialiseert zich pas tijdens en na de zwangerschap volledig in het aanmaken van melk. Zulke gespecialiseerde cellen lopen minder kans om in kankercellen te veranderen. Anders gezegd: ongespecialiseerde cellen hebben juist doordat ze nog verschillende kanten op kunnen, meer kans om in een kankercel te veranderen.

Daarnaast zorgt het geven van borstvoeding ervoor dat er minder oestrogenen in het lichaam vrijkomen. Hoe langer deze vrouwelijke hormonen in kunnen werken op het borstweefsel, hoe groter de kans op borstkanker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een ouder onderzoek werden de volgende oorzaken geponeerd (hoewel het verband destijds in 1992 veel minder aanwezig leek te zijn): Een aantal mogelijke biologische werkingsmechanismen is geponeerd. In de eerste plaats zouden de hormonale veranderingen, verhoogde prolactineproduktie en verlaagde oestrogeenproduktie die tijdens en na de borstvoedingsperiode optreden een rol kunnen spelen.4517-19 Een geringere frequentie of afwezigheid van de ovulatie in de periode van borstvoeding geven zou eveneens een reductie van het risico van borstkanker teweeg kunnen brengen.45 72021 Er zou ook sprake kunnen zijn van directe fysieke effecten op de borsten die samenhangen met borstvoeding geven en die beschermen tegen borstkanker. 452022 Verder zouden vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven een onderliggende (hormonale) afwijking kunnen hebben, waardoor het risico van borstkanker is toegenomen. Ten slotte zouden hoge doses oestrogenen, toegediend in de vorm van lactatieremmende preparaten aan vrouwen die geen borstvoeding geven, een rol kunnen spelen.45 Deze laatste mogelijkheid lijkt echter voor de Nederlandse situatie niet zo waarschijnlijk, aangezien deze wijze van lactatieremming niet op grote schaal gebruikt is. http://www.ntvg.nl/publicatie/Beschermt-het-geven-van-borstvoeding-tegen-borstkanker-Een-epidemiologisch-onderzoek/volledig

Andere antwoorden (2)

Dat is het enige verband ; statistisch. Vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, blijken minder vak borstkanker te ontwikkelen.

Hoe en waardoor dat komt, is vooralsnog niet duidelijk. (Was het dat wel, dan waren we een heel eind op weg naar een middel om borstkanker te genezen danwel te voorkomen. Het is ook niet zo dat vrouwen die borstvoeding geven NOOIT borstkanker krijgen.

Het is trouwens maar een klein verband ; nooit of pas heel laat kinderen gehad hebben, of borstkanker in de familie, en het gebruik van hormonen zijn al grotere risoicofactoren.

Overigen geldt het beschermende effect alleen voor borstkanker die zich VOOR de menopaue ontwikkelt. Daarna wordt er geen verband eer gevonden tussen het wel en niet geven van borstvoeding.
Ook is het beschermend effect het grootst bij vrouwen die heel jong en heel lang borstvoeding hebben gegeven ; iets wat in onze cultuur eigenlijk niet voorkomt.

Daarnaast zijn er nog theorieen over het gebruik van de pil, overgewicht, alcoholgebruik, en nog zo wat.

Naast de genetische aanleg - waarbij je in grote risicogevallen preventief de borsten zou kunnen verwijderen - zijn er eigenlijk geen factoren die je ok maar enig houvast geven. Want waarom bepaalde relaties statistisch te leggen zijn, weten we gewoon domweg nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve de proliferering van de cellen en de mindere blootstelling aan oestrogenen spelen ook nog andere factoren mee. In moedermelk zitten bepaalde cellen die actief anti-kanker zijn (HAMLETT bijvoorbeeld) en in de lacterende borst is een hogere concentratie anti-oxidanten te vinden Dit zijn beide factoren die meespelen. Omdat het ontstaan van kanker multifactorieel is, is het voorkomen of bestrijden ervan dat ook. Er is dus nooit 1 oorzaak aan te geven en ook nooit 1 beschermingsfactor. Het is een tekortkoming van de huidige standaard in wetenschappelijk onderzoek dat enkel naar geïsoleerde factoren wordt gekeken. men komt daarom meestal niet verder dan de constatering dat er een statistisch verband is.