Ik loop stage in een winkel maar kan het stageplek niet meer aan wat kan ik doen?

Ik loop al een paar maanden stage en heb 96 uur nog te gaan. Ik loop stage in een winkel waar gelijk ernaast een cafetje is waar elke dag van ochtend vroeg tot avond laat mannen rond hangen, ze irriteren mij vreselijk. Ze proberen in contact met mij te komen buiten stage en blijven mij altijd aan staren. Ik heb het met mijn stageplek erover gehad maar ze hebben er niks aan gedaan ze vinden dat zo iets kan maar ik voel me niet op me gemak. Ik ga al een paar weken niet naar stage hierdoor, want heb de initiatief er niet meer voor. Wat kan ik hier aan doen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang ze staren is het onschuldig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je in ieder geval NIET moet doen is stoppen zonder het eerst met je school te bespreken. Heb ik ooit gedaan en mijn opleiding werd direct stop gezet, zeer stom.
Twee weken later opnieuw aangenomen trouwens..

Antwoorden (6)

Wanneer ik op mijn stageplek door omstandigheden, waar ik niks aan kan doen, niet meer kan verschijnen zou ik naar mijn stagebegeleider gaan op school. Deze zal de stageplek waarschijnlijk benaderen en aangeven dat het niet langer zo kan.

Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk om je stage af te ronden op een andere plek. Helaas moet je dan misschien opnieuw beginnen met je uren.. dus dat zou ik niet doen. Dan kom je toch echt tot de oplossing: Doorbijten en vragen of misschien een van je ouders of een vriend je kan ophalen zodat je geen last hoeft te hebben van die mannen.

succes;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vallen die mannen je echt lastig? Als ze je alleen irriteren dan zul je toch echt beter kunnen proberen die stage vol te houden want je zult altijd en overal mensen tegenkomen die je irriteren. Ook op/bij andere stage- of werkplekken.

En als ze je echt lastig vallen dan moet je stagebegeleider gaan praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ze er op je stageplek niks aan doen, moet je praten met de gene die er op school over gaat (of waar je die stage voor moet doen) het beste kan je dan een andere stageplek zoeken, want je moet je natuurlijk wel veilig kunnen voelen. of anders kan je misschien regelen dat iemand je brengt en ophaalt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij deze stageplek moet opgeven omdat er mensen zijn "die jou vreselijk irriteren", dan ben ik toch bang dat je niet sterk genoeg in je schoenen staat.

Kijk, een stageplek is bedoeld om ervaring op te doen.
Om te zien hoe het er in het echte leven aan toe gaat.
Om kennis te maken met een werkende samenleving.
Op andere dingen te beleven dan school en thuis.

Die stageplek moet daar niets aan doen.
Die kunnen moeilijk die mannen in en bij dat cafe verbieden, wat denk je zelf?
Jij moet er wat aan doen.

Je moet er met je ouders over praten.
Met school.
Met vrienden.

Misschien moet je wel een cursus zelfvertrouwen of zelfverdediging gaan doen.
Waar je kan leren om je "verwaand en arrogant" te gaan gedragen tegenover kerels die je aanstaren.

Je ergens niet op je gemak voelen, is geen reden om op te geven.
Dan kom je nergens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je er niet bij op je gemak voelt.
Het hele cafégebeuren zal ook mogelijk een bepaalde sfeer uitstralen waar je je gewoon niet fijn bij voelt. Onveilig misschien zelfs.

En toch zou ik die stageplek niet opgeven.
Het zou mooi zijn als je dit ziet als een onderdeel van je stage. Want: hoe ga je nu eigenlijk met zoiets om? Dit komt heus vaker voor in het leven, ook op het werk, en dit is misschien een goede gelegenheid om er vroegtijdig mee om te leren gaan.

In wezen zou de stagebegeleider je daarbij kunnen adviseren. Ik zou dus naar die begeleider toegaan en vertellen dat je je (bijvoorbeeld) onveilig voelt bij de situatie, maar dat je zeker je stageplak niet op het spel wilt zetten en het nu dan als een kans wil zien om met zo'n situatie om te leren gaan. Vraag de begeleider of hij/zij hierbij willen adviseren.

Dat heeft een aantal voordelen:
-Je laat zien dat je niet zomaar op wenst te geven om een paar starende kerels. Dus je komt gemotiveerd over.
-Je geeft jezelf inderdáád de kans hier iets van te leren waar je niet alleen tijdens de stage iets aan hebt trouwens maar ook in je dagelijkse leven.
-Als je het als een les kan zien hoef jij je niet meer te irriteren; je kan er eerder heimelijk plezier in krijgen omdat de starende mannen niet weten dat zij "lesmateriaal" zijn voor jou.

Maar goed, stap voor stap: eerst maar eens dat gesprek.
Want wegblijven is dus geen optie als er geen gesprek met de stagebegeleider heeft plaatsgevonden.
Nou... trek de stoute schoenen aan, raap al je moed bij elkaar en maak een afspraak met die begeleider!

Succes :-)
Kristal
11 jaar geleden
Dat deze mannen je aanstaren, is omdat je waarschijnlijk een jonge mooie vrouw bent. Wees hier trots op en besef dat jij over jou lichaam de baas bent. Wat je kunt doen kwa praktische dingen: Zorg bijvoorbeeld dat als je weggaat er even een collega mee naar buiten loopt bijvoorbeeld zodat je dan op je fiets kunt stappen. Kijk deze mannen niet aan, geef geen aandacht, je hoeft niet lief te zijn.
Bespreek het eventueel met je stagebegeleider of een collega waarbij je je wel prettig voelt. Ze kunnen er ook weinig aan doen, mensen zijn mensen, en mannen die mooie vrouwen aanstaren is (helaas) vrij natuurlijk.

Kwa uren heb je niet heel veel meer te gaan, ik zou zeggen zie het als een diploma uithoudingsvermogen.

Mijn advies, probeer de mannen uit de weg te gaan, te negeren. (maak ook geen oogcontact)
Probeer tevens te accepteren dat sommige mannen gewoon irritant zijn.
Mocht je ze niet uit de weg kunnen gaan. Speel het slim en laat je broer of een goeie vriend je een paar keer ophalen, en doen alsof het je vriend is.
En als het nodig is kom voor jezelf op. Sta rechtop, maak je niet klein. zorg dat er een collega in de buurt is, voor de veiligheid. Zet daarbij liefst een jordaans amsterdams accent op, werkt extra afstotend :P.

Maar mocht het voor jou echt niet meer goed voelen, en word je ook sexueel bedreigd, dan zou ik dit bespreken met je stage begeleider en om een andere stage plek vragen voor de laatste uren.

Succes en sterkte