Kun je als vrouw de hpv virus oplopen door handen te schudden?

Op sommige sites staat van wel, andere weer niet, maar wat is nu waar? of weten ze het gewoon niet precies?

Toegevoegd na 12 minuten:
(De hpv virus voor baarmoederkanker)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Naar mijn weten alleen van seks. Welke site zegt handen schudden?

Antwoorden (4)

Wrattenvirussen zijn er in soorten en maten, en ze zijn allemaal besmettelijk. En ja, ook genitale wratten kun je door slechte hygiene (van zender en ontvanger, die beiden met grote regelmaat aan hun genitalien moeten zitten zonder de handen te wassen) oplopen, al is het risico op de 'klassieke' manier wel een stuk groter.

Ook gewoone hand- en voetwratten kun je door huidcontact van elkaar oplopen, of middels ene medium dat door beiden wordt aangeraakt.

Nu komen de meeste mensen regelmatig in hun leven in contact met wrattenvirussen, en worden ze daarvrij snel immuun voor, dus heel erg groot zijn de risico's niet, maar ze zijn zeker niet uit te sluiten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als man is het risico trouwens even groot, maar ik denk dat je specifiek aan vrouwen refereert vanwege de relatie tussen HPV en baarmoederhalskanker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke plus
De HPV typen die oorzaak zijn van genitale wratten, abnormale cellen in de baarmoederhals (dysplasie) en/of baarmoederhalskanker verspreiden zich van mens tot mens door seks of intiem (genitaal) huid-op-huid contact. Ze worden niet verspreid door inademing, handenschudden of aanraking van huiselijke objecten zoals een deurkruk.

kijk voor meer info bij onderstaande link.
11 jaar geleden
80 a 90% van de vrouwen komt vroeg of laat in haar leven in aanraking met HPV.

HPV komt veel voor en leeft ook op de handen van mensen. Je kunt het dus overbrengen van hand op hand, maar dan zit het nog niet in je vagina.
Dat gebeurd pas wanneer iemand die HPV op zijn handen heeft bij jou naar binnen gaat, of als jij dit zelf doet.

"De virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken zijn erg besmettelijk. Iemand die seksueel actief is komt altijd wel met het virus in aanraking. HPV wordt overgedragen door contact tussen de slijmvliezen van de penis, vagina of anus. Het virus kan ook op de onderbuik en billen zitten en tijdens het vrijen via de huid, vingers of mond worden overgedragen." zie bron copypaste

"Vrijen met een condoom verkleint de kans op besmetting met HPV, maar beschermt zeker niet volledig tegen HPV. Het virus zit ook op de huid rondom de geslachtsorganen."zie bron copypaste

Echter lang niet alle HPV's veroorzaken ook baarmoederhalskanker. De meeste HPV's zijn prima door je afweersysteem op te ruimen en daar merk je dan ook niets van.

"Sommige soorten HPV kunnen op den duur baarmoederhalskanker veroorzaken. Het zijn de virussen HPV16 en HPV18 die 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken. De rest wordt door andere soorten HPV veroorzaakt.

Baarmoederhalskanker komt gelukkig maar weinig voor. In Nederland krijgt ongeveer één op de 160 vrouwen gedurende hun leven baarmoederhalskanker." zie bron copypaste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het humaan papillomavirus, ook wel HPV genoemd, is een soort van het genus papillomaviridae. Papillomavirussen kunnen abnormale celgroei van huid en slijmvliezen teweegbrengen en zijn de veroorzakers van wratten. HPV infectie kan ook de kans op het ontwikkelen van sommige vormen van kanker, zoals baarmoederhalskanker, verhogen. Sommige typen worden gezien als een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Ze werden ontdekt door de Duitse arts en viroloog Harald zur Hausen.

Er zijn momenteel meer dan honderd verschillende typen HPV bekend, de meeste zeldzaam en ongevaarlijk. Sommige zijn verantwoordelijk voor de wratten op handen en voeten. Ongeveer dertig typen worden gezien als soa, sommige veroorzaken genitale wratten en wratten op de stembanden (6 en 11) en weer andere veroorzaken cervicale dysplasie of andere genitale tumoren (16 en 18). Papillomavirussen zijn soortspecifiek (er bestaan bijvoorbeeld ook runderpapillomavirussen), en kunnen alleen epitheelcellen infecteren. Het virus nestelt zich in de basale cellaag.

HPV is de meest voorkomende soa, ongeveer 80% van alle mensen is besmet of is ooit besmet geweest met HPV. De meeste mensen hebben er geen last van en merken het ook niet, maar besmetten nog wel andere mensen. De HPV’s worden over het algemeen ingedeeld in twee soorten: de laag- en de hoog-risicogroep. De hoog-risicogroep is verantwoordelijk voor verschillende vormen van kanker. Elk jaar overlijden er wereldwijd een kwart miljoen vrouwen aan baarmoederhalskanker, waarvan ruim tweehonderd in Nederland.