Wel eens gehoord van pijnlijke bultjes op je tong?

Ik heb af en toe pijnlijke bultjes op mijn tong, wel eens gehoord dat ze Aften heten en dat het vitaminegebrek zou zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Oorzaken oa: roken, slechte mondhygiëne, stress, weinig slaap, onvolwaardige voeding . Iedere dag spoelen met saliethee en aanstippen met boraxglycerine (gewoon bij de drogist verkrijgbaar) is een heel goed middel.

Ze heten inderdaad aften, wat meer informatie staat in de genoemde bron, al moet je met klachten natuurlijk naar een huisarts gaan of voor officieel advies naar de apotheek bijvoorbeeld.

Aften zitten volgens mij mee op je wang zakken maar ik snap wat je bedoeld. Kan zijn dat dat ook aften zijn hoor.! Spoelen met bessensap is een goede remedie

Aften zijn meer open wondjes dan bultjes. Ik ken ze (helaas). Die bultjes op je tong kun je snel kwijtraken als je ze voorzichtig doorprikt. Dat lukt je met aften hoegenaamd niet.

Dit klinkt inderdaad naar wat men Aften noemt. Dit zijn kleine bultje die op de tong en in de mond ontstaan. Eigenlijk is het een infectie met een virus die steeds slapend aanwezig blijft als je het eenmaal hebt. Net zoiets als bij een koortslip. Iedere keer als je weerstand minder wordt zullen die bultjes dan weer terug komen. Ze doen gemeen zeer en irriteren flink. Wat je doen kunt is je tanden poetsen met Paradontax, hierin zitten kruiden die het kunnen genezen. verder moet je goed voor jezelf zorgen, voldoende slaap, vitamines (vooral C), gezond eten, voldoende beweging en veel water drinken. Wanneer je je weerstand op peil houdt heb je de mindste kans dat dit de kop op steekt.

Aften zijn grijswitte of dikke gele plekjes in de mond, een soort zweertje dat veroorzaakt wordt door een sluimerend virus, het herpes symplex (heet het geloof ik) Als je ook weleens een koortslip hebt gehad,heb je hier ook wel eens last van. Het is hetzelfde virus. Ze verschijnen aan de binnenkant van de wangen, lippen en onder de tong (soms besmetten ze ook de zijkant van de tong) maar op de tong ontstaan ze niet. Het zijn ook geen bultjes. Ze veroorzaken vooral een kortdurende pijn bij het eten van zuur en pikant voedsel. Daarom is het het best om vlak voor het eten aan te stippen met lidocaïne. Dit verdooft de pijn en maakt de plekjes gevoelloos. Daarom mag je na het aanstippen ½-1 uur niet eten. Je kunt n.l. op je wang bijten omdat je het niet voelt. De zweertjes kunnen in grote zowel als kleine aantallen voorkomen en zijn in 1-2 weken verdwenen. Ze kunnen heel hardnekkig zijn en steeds terugkomen. Bultjes op je tong zijn dus geen aften, de huisarts kan je wel vertellen wat het is als je er last van blijft houden en je wilt er vanaf. Toegevoegd na 11 minuten: Als het niet vanzelf weggaat kan het ook een schimmelinfectie zijn en dan schrijft de huisarts een schimmelwerende creme voor. Trouwens lidocaïne ( als je denkt dat het aften zijn en je wilt van die pijn af, wordt ook alleen door de huisarts voorgeschreven.

Verse ananas schijnt hiervoor een heel goed medicijn te zijn en nog lekker ook.

De link met vitaminegebrek is volgens mij nooit onomstotelijk vastgesteld. Ik heb zelf ook veel aften gehad (maar dan van het zweertje-achtige soort op m'n tandvlees, en af en toe ook tongbultjes). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met mijn gebrekkige speeksel (veel te weinig enzymen en dus ook heel veel tandbederf). Sinds ik poets met Zendium heb ik ze nooit meer. Het is te proberen, voor mij helpt het. Met enzymen he...

Probeer eens je tanden te poetsen met Paradontax. Aften kunnen ook veroorzaakt worden door het middel dat tandpasta doet schuimen. Als ik andere tandpasta gebruik dan Paradontax krijg ik gegarandeerd aften.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100