Zijn er methoden om jezelf aan te leren om tegen kou te kunnen?

Wist niet hoe ik de vraag goed kon samenvatten maar dan doel ik op of je jezelf kan laten wennen aan kou, dus bijv. koud douche. Beetje het idee als Wim Hof die de Mount Everest in slechts een broekje beklimt en in ijskoude wateren zwemt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik douche al sinds jaren koud. Heerlijk. Je bent gelijk helemaal wakker. En je gebruikt weinig water en geen gas. Je valt er van af, zoals kort geleden nog is aangetoond. En zodra je onder de douche vandaan bent, voel je je heerlijk warm.

Hoe je het doet?
Gewoon stapje voor stapje.
In het begin eerst een been onder de koude douche, dan het andere, dan een arm en dan de andere. Dan alleen met je voorkant onder de douche gaan staan. En als laatste met je rug. Dat laatste is in het begin ook het lastigste.

Na verloop van tijd wordt je lichaam ongevoeliger voor de kou. En dan spring je gewoon in een keer helemaal onder de douche. Ook als ik mijn haar was stap ik met een ingeshampood hoofd in een keer onder de koude douche.

Uiteraard sta je niet 10 min. onder een koude douche. Dan koel je echt teveel af. Ik ben in een minuut of 2 helemaal gedouchd.

Probeer het eens. je wilt nooit meer anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar is slechts 1 manier voor: oefenen! Dus zo veel mogelijk de verwarming uit laten, koud douchen, zonder deken slapen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens Wim Hof kun je dat aanleren door ademhalingsoefeningen, meditatie en veel oefenen:
http://www.innerfire.nl/methode

Zelf ben ik toevallig ook niet echt een koukleum in vergelijking met anderen. Mijn thermostaat thuis staat in de winter vaak niet hoger dan 16 graden. Zelf vind ik dat heel aangenaam. Als er bezoek is zet ik hem wel wat hoger omdat de meesten anders klagen dat ze het koud hebben. Ook tegen wat lagere temperaturen kan ik prima. Ik zit niet snel te bibberen."Iedereen" heeft het altijd koud behalve ik lijkt het wel.

Ik denk dat het naast een goede bloedsomloop ook een kwestie van gewenning is.
Ik heb er zelf juist last van als ik ergens kom waar men de thermostaat op 20 graden heeft: benauwde lucht, ik word wat licht in mijn hoofd, krijg last van droge huid en vermoeide ogen. Ik ben daarna dan blij dat ik weer buiten sta en voel me dan meteen een stuk fitter.

Als ik het wel een beetje frisjes vind, vind ik dat eigenlijk helemaal niet erg (tenzij het echt hard gaat vriezen...) Ik concentreer me daar helemaal niet op zoals anderen blijkbaar wel doen.

Je op andere zaken concentreren zou dus een goede tip kunnen zijn, evenals langzaam wennen aan lagere temperaturen. Houdt vervolgens je bloedvaten in goede conditie door gezonde voeding: Veel groent en fruit, volle granen en goede vetten. Door een optimale doorbloeding heb je het minder snel koud.
Bijkomend voordeel is een lage energierekening en een beter milieu:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, het helpt ook als je veel spieren hebt, en dus sterk bent. bijvoorbeeld zwemmers kunnen heel goed tegen de kou, omdat ze veel spieren hebben die ze gebruiken (arm en been spieren) .