Waarom krijg je het eerder koud als je bloedverdunners gebruikt ?

Als je bloedverdunners gebruikt dan stroomt het bloed toch sneller door het lichaam dan moet je het toch eerder warm hebben dan koud ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
52.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ben je op het idee gekomen dat je het eerder koud heb als je bloedverdunners gebruikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik naar een zware operatie bloedverdunners moest gaan gebruiken en zinsdien heb ik het veel kouder dan voor die tijd. en ook andere mensen gevraagt met bloedverdunners die hebben ook het zelfde probleem.

Het beste antwoord

Je lichamelijke reactie bij kou is dat er minder bloed door de haarvaten stroomt. Bloedverdunners hebben als bijwerking dat er meer bloed door de haarvaten stroomt. (alcohol heeft overigens ook deze bijwerking) Daardoor zal je lichaam iets meer warmte verliezen. Of je het daadwerkelijk kouder zal hebben zal over het algemeen wel meevallen. De kans op onderkoeling is echter wel groter, maar dat gebeurd pas als je je langere tijd in een koude omgeving bevindt. In Nederland zal je dat niet snel gebeuren. Als je in koud water komt dan is het risico wel groot.
Kou blijft een kwestie van gevoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een bloedverdunner doet niet daadwerkelijk wat zijn naam doet vermoeden. Een bloedverdunner "verdunt" het bloed namelijk niet in letterlijke zin. Het is echter wel zo dat het de stollingstijd ( bv. hoe lang het duurt voordat je korstje hard wordt ) langer wordt.

Als het goed is krijg je het dus ook niet eerder koud als je bloedverdunners gebruikt. ( dit heb ik ook nergens kunnen verifiëren )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedverdunners maken het bloed niet dunner, maar ze kunnen verhinderen dat bloedplaatjes aan elkaar of aan de wand van bloedvaten plakken. Hierdoor zou de doorstroming in kleine bloedvaten in de huid toch iets kunnen toenemen.
Normaal als je het koud hebt wordt de doorstroming in de huid beperkt (hoe meer bloed in de huid hoe meer afkoeling), het zou dus kunnen dat je lichaam nog aan de nieuwe situatie moet wennen.