Hoe kan ik een vriend, op een subtiele manier duidelijk maken, dat ik het vervelend vind, dat hij dagelijks en meerdere keren per dag Whats app't ?

Via mijn werk leerde ik iemand kennen waar ik het gewoon goed mee kan vinden. We hebben op een gegeven moment nummers uit gewisseld en het was sindsdien, af en toe een smsje. Hij schafte zich een smartphone aan en heeft ook whatsapp. Vanaf toen wordt ik zo'n beetje dood gegooid met onzinnige, niet interessante, en enorme lappen tekst, kinderfoto's, en foto's hoe hij woont. Hij stuurt minstens 4 keer per dag een whatsapp. En dan niet te vergeten dat ik snachts ook berichten van hem krijg. Ik vind dit allemaal niet zo grappig meer, en zou graag willen dat hij het Whatsapp verkeer drastisch gaat minderen.
Hoe kan ik hem op een subtiele manier duidelijk maken dat ik dit vervelend vind, zonder hem te kwetsen?
Niet alleen voor mijzelf, maar ook mijn vriend vraagt zich af waarom deze man zo met mij bezig is, terwijl hij weet dat ik een relatie heb...

Iemand een idee hoe ik dit op een vriendelijke en toch duidelijke manier kan laten weten, zonder dat iemand zich rottig gaat voelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Telefoon uit 's nachts en whatsapp blokkeren?
Kan hij alleen sms sturen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn mob snachts altijd bij mij, mocht er iets zijn met de kinderen wanneer ze bij hun vader zijn, of met mijn vriend die last heeft van paniek-angst aanvallen, dan wil ik bereikbaar zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval kan je het geluid van binnenkomende whatsappjes uitzetten. Dat scheelt al klein stukje.
Niet reageren helpt denk ik niet, je zal echt wat moeten zeggen. Het is net als met Facebook, je hebt mensen die er alles op pleuren, foto's van katten, hondjes, wat dan niet meer. Daar kan je dan ook weinig aan doen. Je kan diegene helemaal blokkeren. tja....
Maar goed, je zal dus echt wat moeten zeggen en ook zeggen als: sowieso kan 's nachts echt niet al die berichtjes. Ook gewoon zeggen: wellicht stuur je alles door naar iedereen tegelijk. Dan graag mij uit die groep halen, of ik ga je blokkeren, no offence...
Amadea
11 jaar geleden
Van whatsappen heb ik geen verstand, maar zou het niet mogelijk zijn om je 'nummer' te veranderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amandea, je WhatsApp nummer is gelinkt aan je simkaart; het is gewoon je telefoonnummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels heb ik een berichtje naar hem gestuurd dat ik wil dat hij het Whatsapp verkeer minder maakt, ik heb een paar redenen erbij vermeld en ik kreeg nog een whatsapp, dat hij mij veel succes in de toekomst wenste en verder niks meer van hem zal horen, contact verbroken....Idd, iemand zei het al, als hij een echte vriend is, zal hij er begrip voor hebben. 't was dus geen echte vriend. Iedereen bedankt voor de tips en antwoorden.

Het beste antwoord

Eigenlijk wil je hem feedback geven. Helaas heb je zelf geen invloed op hoe hij zich hier onder gaat voelen, maar het kan hulp bieden om te kijken naar de regels voor feedback geven die erop gericht zijn om niet kwetsend te zijn (voor details zie link). Ik heb achter de 'regel' een voorbeeld gegeven van hoe je dit kunt aanpakken:

1) "Noem eerst iets positiefs dat verband houdt met het onderwerp."
(Ik vind het leuk om contact met je te hebben, ik kan het goed met je vinden of iets dergelijks)

2) "Zeg objectief wat er gebeurde waar je kritiek op hebt, spreek daaruit vanuit jezelf (in ik zinnen)."
(Ik merk dat je wel veel whatsapps naar me stuurt. Minstens 4 per dag en ook 's-nachts.)

3) "Vermijd het woord "maar", zeg niet: Ik vond dat je het goed deed, maar je bent wel te veel aan het woord geweest."
(Niet echt van toepassing, zolang je het woord 'maar' maar niet gebruikt)

4) "Vertel wat hiervan het gevolg was, spreek ook vanuit jezelf. Bijvoorbeeld: dat had tot gevolg dat ik me ongelukkig voelde omdat ik mijn onderwerpen niet kon noemen...."
(Hierdoor lees ik helemaal niet alles wat je stuurt, want het is zoveel. Eigenlijk vind ik het ook wel erg veel zo en daar voel ik me niet prettig bij. En mijn vriend vraagt zich af waarom je mij zoveel whatsapps, ook midden in de nacht)

5) "Geef een suggestie hoe dit beter zou kunnen. Bijvoorbeeld als je tussendoor had gevraagd of anderen nog iets wilde opmerken dan had ik me daar beter bij gevoeld."
(Ik zou het fijn vinden als je niet meer alles wat in je opkomt naar me whatsapps. Als je iets hebt waar je echt mee zit of als er iets anders is wat belangrijk is, natuurlijk kun je me dan een berichtje sturen. Dan weet ik ook dat het belangrijk is en kan ik erop reageren.)

Ik heb de bovenstaande suggesties gedaan op basis van de toelichting bij je vraag; je kunt zelf het beste inschatten wat je precies kunt zeggen. Maar als je deze structuur aanhoudt dan komt het niet zo aanvallend over, hou je bij jezelf wat het met je doet (ik vind het niet prettig, in plaats van 'het is niet prettig') en kun je ook zeggen dat je niet wil dat het contact verbroken wordt, maar dan liever op een andere manier.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het echt een vriend is, kun je hem gewoon voorzichtig zeggen dat je niet de tijd en gelegenheid hebt alle niet-dringende berichtjes (van hem) te lezen, en er eigenlijk ook geen behoefte aan hebt. Met het vriendelijke verzoek jouw uit zijn lijstje vaste ontvangers te schrappen.
Als hij dat niet begrijpt / doet, is het ook geen vriend, en kun je hem net zo goed meteen blokkeren.

(Zelf begrijp ik niet waar mensen het lef vandaan halen iedereen die ze ooit hebben toegelaten op eender welk social network te overladen met een niet aflatende stroom informatie-diarree waarvan ze blijkbaar niet beseffen dat niemand er op zit te wachten, maar dat terzijde. De Internet- en telefoonetiquette is duidelijk nog in een pril stadium van ontwikkeling , en de technologie maakt het ook niet altijd makkelijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik zeggen dat whats App geen sociale medium is? Het is een applicatie die je download en waarmee je gratis kunt sms-en. (via internet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet ik ; maar hetzelfde verschijnsel zie je ook bij mensen die je nietvermoedend op je Hyves of Facebook toelaat en je vervolgens volspammen met de meest aperte onzin waar je echt niet op zit te wachten. Vandaar de vergelijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard. Plus :)
Gewoon recht voor zijn raap zijn. Soms heeft het geen zin om subtiel te zijn.
Zeg hem of beter whatsapp hem dat je niet snapt dat hij je al deze informatie stuurt, en dat je het eigenlijk vreemd en dat je er een onpasselijk gevoel bij krijgt.
Ja hij zal schrikken, maar je maakt wel duidelijk wat jou gevoel erbij is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar, je kunt ook openhartig én subtiel zijn..
Iemand laten schrikken gaat een beetje ver als het een collega is met je wie je nog wel samen moet werken. En hij waarschijnlijk niet door heeft hoe vervelend zij het vindt.
Sommige mensen zijn zeer onwetend ingesteld helaas of begrijpen bepaalde lichaamstaal niet (wellicht geblokkeerd door hun ego..).
Oprecht zijn maar vooral diplomatiek blijven in zo'n situatie.
Zodra je er zelf ook minder op reageert zal hij vanzelf minder gaan sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou je idd denken, ik heb de hele week niet gereageerd, maar het whatsappen gaat gewoon door....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Des te meer reden om het eerlijk tegen hem te zeggen. Voor het echt uit de hand loopt en het op stalken gaat lijken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook gewoon aangeven dat je vriend dat niet prettig vind. Als daardoor een vriendschap kapot gaat was de vriendschap ook niet zo sterk om mee te beginnen. Draai de rollen om en stel je voor dat iemand dat op zo een manier tegen jou zegt dan kan je daar toch begrip voor hebben?
Daarnaast krijg ik de indruk uit je verhaal dat hij misschien wel gevoelens voor je ontwikkeld. Daar zit je volgens mij ook niet op te wachten.
Inderdaad lastig als iemand je overvloedige berichtjes stuurt die je niet interessant vindt. Het lijkt me dat je al niet (veel) reageert op zijn berichten. Maar het zal er sowieso wel op uitdraaien dat je hem een keer moet berichten dat je niet zo op zijn berichten zit te wachten.

Als je het subtiel wilt aangeven, kun je hem melden dat je het niet fijn vindt om 's nachts berichtjes te krijgen, want je wordt er wakker van. Natuurlijk kan hij vragen waarom zet je hem niet uit, dan kun je aangeven dat hij dan nog aan staat voor noodgevallen. Niets gelogen en een heel reel verzoek.
Daarnaast kun je aangeven dat je whatsapp echt alleen gebruikt voor korte berichtjes zoals normaal met een sms en dat je het prettiger vind om foto's ed via Facebook te ontvangen, want dat is overzichtelijker. Dat heeft als voordeel (niet melden natuurlijk) dat je dat soort updates met een klik op de knop kunt verbergen. Als hij het blijft sturen, een grappig berichtje terugsturen dat ze echt naar je fb moeten ook die van hem.

Eventueel kun je 's avonds het sms-geluid en whats app uitzetten. Want ik denk dat de vader van je kinderen wel even belt als er iets met de kinderen is en het niet afdoet met een sms.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Anne01,

Hier is duidelijk het plakkertje gewone "vriend" niet meer van toepassing. Dit is iemand die jou wel ziet zitten. Mannen die een vrouw zo veel aandacht geven, daar zit vaak meer achter. Dit is hier niet handig, je hebt er geen zin in. En dit is niet fijn voor je huidige relatie. Hij gaat ongevraagd over je grenzen heen.

Wat belangrijk is, is jezelf af te vragen, wil je deze aandacht? vind je dit leuk? Je gaf al aan dat je het nu best zat bent. De enige manier om hiervanaf te komen is om niet meer te antwoorden op de whatsappp-jes.
Als je dit moeilijk vind, ga dan van whatsapp af. Ik leef ook zonder, is ook best te doen.

Als mooie vrouw zal je vaak dit soort mannen tegen kunnen komen, bij mannen moet je echt heel duidelijk zijn.
Wat wij vrouwen als duidelijke hints ervaren is vaak voor een man onzichtbaar.

Bij geen reactie zal hij desinteresse ervaren en vanzelf de boodschap begrijpen, mocht hij na 2 a 3 weken nog steeds elke dag reageren, dan kun je hem vriendelijk vragen je niet meer te whatsappen, daar je er geen zin meer in hebt (in whatsappen) . Dat je hem liever af en toe gewoon spreekt, opt werk ofzo. (als dat zo is) Mocht hij dan alsnog doorgaan, dan valt hij onder het kopje stalker en kun je whatsapp beter afmelden.

Leer ervan, en geef voortaan niet meer zomaar je whatsapp aan iedereen. Succes M