Kaliumchloride in plaats van Natriumchloride, kan dat zomaar (zie toelichting)?

Onlangs viel me op dat er tegenwoordig Jozo zout verkocht wordt in een groene verpakking met het woord ‘bewust’ erop. Ook andere merken doen dit overigens, opmerkingen als .. % minder zout zie je dan bijvoorbeeld op de verpakking staan.

Nadere inspectie van de informatie op de verpakkingen leert dat dan een (groot) deel van het keukenzout (NaCl) vervangen is door KaliumChloride KCl.

Ik weet dat je lichaam ook KCl nodig heeft en dat teveel en te weinig problemen oplevert.

Mijn vragen zijn dan ook:

- Is het echt verstandig om zomaar het ene zout door het andere te gaan vervangen, je lichaam heeft tenslotte ook NaCl nodig (zij het in kleine hoeveelheden)?

- Is onderzocht (bijvoorbeeld door de leverancier van het zout) wat het vervangende KCl op de lange termijn met het lichaam doet?

-Schrijft de overheid regels voor in een situatie als deze?

Ik heb de vraag opnieuw gesteld, er zaten teveel storende tikfouten in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Het kan, maar je moet er wel mee oppassen. Mensen met een hoge bloeddruk bijvoorbeeld mogen soms juist wel kaliumzout gebruiken , en in andere gevallen (bepaalde medicijnen bijvoorbeeld) juist weer niet.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Zo zuinig mogelijk zijn met zout in zijn algemeenheid, en dan gewoon normaal (hoewel, beter gejodeerd) zout gebruiken en het vaatje zo veel mogelijk laten staan is het beste.
Trouwens, dat kaliumzout is niet te vr.....eten. Heel raar bijsmaakje. Gelukkig mag ik het niet hebben ;-) En nee, ook haast nooit kant en klaar-eten dus.

NaCl krijg je met je normale voeding overigens ruim voldoende binnen, al was het maar via het zout dat in (bruin)brood zit. Je hoeft het dus niet aan te vullen door het gebruik van keukenzout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geld het zelfde niet voor kalium?

Andere antwoorden (4)

Je mag drie maal raden wat er zit in derde injectie, die ter dood veroordeelden in de USA toegediend krijgen, om zeker te zijn van een hartstilstand.... Juist. Nee, niet ongerust worden, dat is alleen bij intraveneuze toediening in hoge doses.
Het is een uitstekende vervanger voor keukenzout, waar je ook niet teveel van moet binnenkrijgen.
Het smaakt wel bitterder.

Toegevoegd na 18 minuten:
Hier een citaat uit onverdachte hoek, het Nederlands Tijdschrift voor geneeskunde:
"Zoutbeperking maakt al jaren deel uit van de behandelingen die gegeven worden aan patiënten met hypertensie en er is steeds meer bewijs dat deze maatregel voor de gehele bevolking gezondheidswinst oplevert" (....)
"Daarbij kan gedeeltelijke vervanging van natriumchloride door kaliumchloride een dubbel doel dienen: niet alleen wordt de natriumconsumptie beperkt, maar ook de kaliuminname verhoogd. Beide doelen houden verband met een lagere bloeddruk."

Lijkt me dus ok, maar ze spreken wel van een 'gedeeltelijke vervanging'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal drie maal raden dan: NaCl? Cola? KCl? Ja, ik was daarvan op de hoogte en ook van het feit dat het dan om hoge doseringen gaat. Ook weet ik dat het anders smaakt, ik zat me echter af te vragen hoe het dan zit met het (in mijn ogen) zomaar vervangen van NaCl. (Ik besef natuurlijk ook dat het niet zomaar gegaan zal zijn, maar daarom ook mijn vraag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging. Het klinkt interessant, misschien zelfs wel voor mij persoonlijk. Gedeeltelijk is natuurlijk moeilijk te benoemen, ik heb verpakkingen gezien waar 68% van de NaCl was vervangen geloof ik, ik weet bijvoorbeeld niet of dat nog onder gedeeltelijk valt. Toch een interessant antwoord. +1
antwoord op derde vraag: Ja, de overheid schrijft regels voor. Uiteraard is het kabinet samen met de kamers belast met het schrijven van deze regels (lees: wetten als zodanig).

De controlle voor de naleving van deze regels gebeurt door het agentschap van Ministerie van Volksgezondheid, in het bijzonder de Voedsel en Waren Autoriteit. Regels omtrent producten en veiligheid liggen o.a. besloten in de Warenwet; Warenbesluiten; en Warenregeling.

(er zijn overigens ook regels voor de etiquettering, deze staan o.a. opgesomd in de - op Europees niveau gevormde - etiquetteringsrichtlijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je bijdrage, ik stel wel vaker vragen met subvragen zoals deze, voor mij is het ook prima als je slechts een van de antwoorden weet. Wat ik me met die derde vraag echter eerder afvroeg (maar dan had ik het misschien maar letterlijk zo moeten vragen) is of dit dus zomaar mag op basis van die regels. Weet je daar toevallig ook het antwoord op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je goed begrijp doel je op het feit dat er geadverteerd wordt (want ook een verpakking is een advertentie) met het woord 'bewust', terwijl er volgens jou een kans bestaat dat dit vervangende stofje KCI helemaal niet gunstiger voor het lichaam hoeft te zijn. Antwoord op de vraag die je daarbij stelt is dat dat in beginsel niet mag. Dit heet namelijk misleidende reclame, hetzelfde gaat op voor de advertentie "vetvrije drop", in drop zit helemaal geen vet nl. De generale (lees: niet specifieke) regels hiervoor vind je in Boek 6 burgerlijk wetboek (zie: http://www.st-ab.nl/wetten/0058_Boek_6_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm - vanaf 193a, in het speciaal art. 194). Dit zijn altijd interessante vragen, en het zojuist gestelde is - nogmaals - in beginsel het antwoord. Maar het hangt er vanaf waar jij je op baseert en waar de VWA zich op baseert. Allicht een relevante anekdote hierbij is dat er bijv. op Europees niveau is vastgesteld hoe veel magnetische straling er van een telefoonpaal af mag komen (mobiele telefonie). Dat zijn minimum regels, en in NL heeft men deze regels letterlijk overgenomen, maar in een niet echt bindend document. In Duitsland zijn deze regels veel strenger vastgesteld en vastgelegd, doordat daar een commissie is ingesteld die vindt dat magnetische straling veel lager moet zijn (waardoor huizen verder af staan van zo'n paal). Stel je wil het exacte antwoord weten en/of er evt. iets mee doen dan heb je 2 opties: klacht richting Reclame Code Commissie (http://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=58&hID=91 - momenteel is dat even niet mogelijk nu site wordt geupdate, anders even bellen misschien) of een email naar VWA. Hoop dat je hier iets meer aan hebt, indien onduidelijk schroom niet verder te vragen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Over etiket gesproken, ik weet dat KCl niet als "zout" word gezien maar dat is het wel scheikundig, waarom staat er op de verpakki g van jozo dat er per 100gram zout, 30gram zout in zit?? Moet dit niet duidelijker worden? Mensen zijn slim maar denken niet goed na bij het lezen van etiketten of hebben er geen verstand van
Kalium Chloride is een stof die niet lichaam vreemd is. Alleen de overdosis is rampzalig maar dat is met heel veel stoffen zo.
Het vervangen en toevoegen gebeurd onder streng toezicht.
Gebruiken van zout is eigenlijk onnodig en als je het wil gebruiken dan zeer selectief.
Dus de KCL is niet de boosdoener maar het hele zoutvaatje.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ongeveer een kwart van de zoutinname vervangen door KCl.
Het is alleen gevaarlijk als het in de bloedbaan gespoten wordt omdat het hart dan afslaat (hyperkaliemie).
Sommige mensen zijn er bang voor omdat het in de dodelijke injectie gebruikt wordt om het hart uit te zetten.
Ingespoten verstoort het de zenuwwerking van alle spieren, zo ook het hart.
Ingenomen als zout kan het dus geen kwaad en werkt zelfs vaak gunstig.
De smaak is echter wat anders dan NaCl , het is wat bitterder en kan daarom de smaak van zout niet helemaal vervangen.
Weinig zout is het beste , te weinig is zeer verkeerd.