Is het mogelijk dieren een orgaan-donor te geven?

Bij bijvoorbeeld honden of katten? Of bij grotere dieren?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel dan natuurlijk een orgaan van een ander (zelfde soort) dier, niet van een mens;-P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ligt eraan of er dieren zijn die met een getekend codocil rondlopen :)

In praktijk lijkt het me een haast onmogelijke en in ieder geval erg prijzige oplossing.
Dan moet je een registratiesysteem hebben voor welke dieren een orgaan nodig zouden hebben. Vaak zijn die dieren al zo ziek, dat ze niet meer thuis kunnen verblijven, dan zou je dus ook echt een dierenziekenhuis moeten hebben waar je het betreffende dier misschien wel maanden moet kunnen verplegen. Dan moet je net hopen dat er voor jouw grote deense dog een soorgelijke hond is (een chihuahua lijkt me niet geheel geschikt), die hersendood wordt binnengebracht (hartaanval zou het beste zijn, mocht hij onder de auto gekomen zijn, dan kunnen bepaalde organen al niet meer bruikbaar zijn).

Kortom: de kosten zullen dusdanig hoog worden dat er weinig eigenaren zijn die dat kunnen opbrengen en ik vraag me af of er een hondenverzekering is die dat gaat dekken.

(en dan heb ik het nog niet eens over de pijn die het huisdier misschien maanden extra moet ondergaan voordat een nieuw orgaan geleverd kan worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat gaat niet, die past er niet in.
Wel een donororgaan. Van een ander dier. Sterker nog, orgaantransplantaties worden eerst op dieren uitgeprobeerd.
14 jaar geleden
In principe zou het mogelijk moeten zijn.
Maar of je het dier in de nabehandeling ook hetzelfde traject als de mens kunt aanbieden is maar de vraag.
Bovendien is de vraag of de kleine dieren wel dusdanige vaten hebben dat deze opnieuw gehecht kunnen worden.
Zeer dubieus dus.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag niet helemaal, het is mogelijk organen van diersoorten naar (dezelfde) diersoorten te transplanteren. Maar voor zover ik weet kun je je kan niet opgeven voor orgaan donatie.

Organen van dier naar mens overzetten is wel geprobeerd maar tot nu toe nog niet succesvol gedaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Xenotransplantatie

Toegevoegd na 50 seconden:
typo:

Maar voor zover ik weet kun je je KAT (of hond) niet opgeven voor orgaan donatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel mogelijk, maar in de praktijk gebeurt het (nog) niet.
het zal ook niet snel gemeengoed worden, doordat er geen orgaanbank is voor dieren, om het nog maar niet te hebben over de kosten van de operatie en de problemen om de betreffende dieren de rest van hun leven veel medicatie te moeten toedienen.
Rieneke1
14 jaar geleden
in principe zou dit mogelijk kunnen zijn.
maar in de praktijk ondoenlijk denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van dier naar mens is meer dan 1 keer geprobeerd maar de soorten liggen genetisch zo ver uit elkaar dat er altijd afstotingsverschijnselen optreden. De ministerraad heeft eind 2001 besloten xenotransplantatie te verbieden zolang daaraan onaanvaardbare risico's voor de patiënt en de volksgezondheid zijn verbonden.

En wat van dier naar dier betreft...Onze dierenarts houdt een lijst bij van cliënten die bloeddonor willen zijn (dwz de bazen geven hun dieren op. Wat de dieren er zelf van denken, laat ik in het midden) omdat bloedtransfusies wel vaker nodig zijn. Maar orgaandonatie is zo ingewikkeld en duur bij "gewone" huisdieren, dat ze dat zelfs niet overwegen.