Hoe kan het dat de een eerder iets breekt dan de ander?

Mijn nichtje heeft pas haar pols gebroken door een val van een laag klimrek. En mijn oom heeft eens een auto over zijn voeten gehad en dit was niet gebroken...
Ik weet natuurlijk dat de kracht veel te maken heeft met een breuk maar zijn er nog meer factoren zoals bv de lengte van het bot? Een arm bot is natuurlijk langer dan botjes in je voet... En kan het ook zijn dat mensen van nature sterkere botten hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

De een heeft sterkere botten dan de ander, en breekt dus minder snel iets. Dit heeft inderdaad deels met de bouw te maken, maar ook met factoren als voeding en ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft veel te maken met de broosheid van het beendergestel,de een heeft sterkere botten dan de andere.Ook de leeftijd kan een rol spelen,zo zal een ouder iemand vlugger iets breken dan een jongere.
fremar
11 jaar geleden
In principe heb je in een land als Nederland geen/weinig verschil in het bot tussen leeftijdsgenoten. Wel zijn er natuurlijk bepaalde ziekten/afwijkingen waardoor je sneller een bot breekt zoals osteoporose of Osteogenesis imperfecta.

Een kind zal niet snel een bot echt breken, er komt dan vooral een scheurtje in (green stick fractuur) maar men noemt het wel gebroken. Toch is dat een hele andere breuk dan bij een volwassene.

Ik zou niet snel zeggen dat jouw nichtje sneller iets breekt dan je oom. Ten eerste kan jouw nichtje een greenstickfractuur hebben gehad en ten tweede is de aard van het ongeval niet te vergelijken. Het ligt echt aan hoe de auto reed, hoe je oom zijn voet hield en wat voor schoeisel hij aan had en natuurlijk een beetje geluk.