Hoe kun je als avondmens zorgen dat je 's ochtends toch fit bent?

Ik ben echt een avondmens. Tegen een uur of 4, 5 's middags begin ik te leven en kan dan door tot ver na 12 uur 's nachts. Het maakt niet uit hoelang ik 's ochtends in mijn bed blijf liggen, de eerste uren na het wakkerworden ben ik niks waard. Het duurt werkelijk uren voor ik op gang kom. Toen ik werkte moest ik er natuurlijk vroeg uit en was ook 's ochtends actief, maar ook toen was ik in de middag en de avond veel fitter.
Wat kan ik doen om 's ochtends wat fitter te zijn?

Oh ja, nu niet roepen: vroeg naar bed, want dat maakt geen verschil. Ik heb dan alleen veel te veel geslapen, waardoor ik zeker niet fitter ben, integendeel...

Toegevoegd na 1 dag:
Kan vandaag geen reacties meer plaatsen, maar iedereen die geantwoord heeft hartelijk bedankt! Allemaal +1 van mij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat het voor jou het beste is als je s`morgens meteen aan de slag gaat in je huis, ga de dingen doen die moeten, zoals strijken, schoonmaken enzovoort. Niks rustig op gang komen, niet nadenken hoe je je voelt en zeker niet eerst in een badjas o.i.d. rond blijven lopen, maar gewoon douchen, aankleden ontbijten en aan de slag!!! Het is trouwens heel fijn om vroeg je boodschappen te doen want dan is het overal nog heerlijk rustig! Het is ook fijn als je vroeg alles wat je moet doen, gedaan hebt, omdat je dan heerlijk de dingen kunt doen die je leuk vindt. s`Avonds moet je juist rustigere dingen doen, de dag als het ware afbouwen, lekker sloom op de bank hangen en iets lezen of zo. Ik heb, als ochtendmens, het tegenovergestelde: door mijn vroege actief zijn kreeg ik slaapproblemen: ik werd veel te vroeg wakker en kon dan niet meer in slaap komen, ik wilde aan de slag, ik kreeg toen het advies om s`morgens juist wat rustiger aan te doen en s`avonds, als ik de neiging had "in te zakken", actief te zijn. Dit advies opvolgen helpt mij echt, ik hoop dat dit advies, andersom uitgevoerd, jou zal helpen.

Ga sporten een half uur na het opstaan! dan weet ik zeker dat je fit bent..

Wat let je om 's morgens op tijd op te staan. Kom je langzaam op stoom en ben je de hele ochtend fit. Als ik zelf lang op bed blijf, ben ik de eerste uren ook geradbraakt. Op tijd er uit, een ochtendwandelingetje (voor mij met de hond), en dan kan ik de hele wereld weer aan. Althans, dat denk ik dan.

Ik denk dat je je er letterlijk bij moet 'neerleggen'. Zeker omdat zoals je opmerkt geen verplichtingen meer hebt met betrekking tot een werkkring. Heerlijk toch je eigen ritme te kunnen bepalen op jouw manier. Leg je er bij neer......., wanneer jij dat wilt!

Het heeft enkel en alleen te maken met ritme. Ik ben ook een avondmens, maar moet er ook bijna dagelijks om 6 uur of vroeger uit. Door in de weekenden en in de vakanties teveel uit te slapen, raak je uit je ritme. Hierdoor heb je maandagmorgen ook het welbekende maandagmorgen gevoel. Het gaat er daarom ook niet om om vroeg naar bed te gaan, maar om uit te vinden aan hoeveel slaap je genoeg hebt. Als dat 7 uur slaap is, houdt daar dan rekening mee met het naar bed gaan (tijdstip). Maar zorg wel dat je echt moe bent, als je wilt gaan slapen, en laat niet alleen het tijdstip leidend zijn. Verder helpt het om ook al sta je 's morgens heel vroeg op, om toch te ontbijten. Hoe moeilijk dat ook is. Het brengt je eerder op gang en je komt beter de dag door.

Een goed ontbijtje en daarna een flinke wandeling doen ,reken maar dat je je lekker fit voelt. Succes

Er zijn genetisch gezien drie verschillende groepen in dezen, zo is ontdekt. Ik weet 't niet meer exact; 't ongveer zo dat de 1e groep een vroeg, de 2e groep (veruit de grootste) een rond 09.00, en de 3e groep een laat ritme had (met uren verschil: de tijdstippen van 't vroege en late ritme weet ik even niet meer). Da's dus een genetisch bepaald ritme - náást 't licht/donker ritme. Voor verdere tips (want de bijbehorende gentherapie wordt nog niet betaalbaar aangeboden) verwijs ik naar de andere antwoorden.

Dat heet: uitgesteld slaapfase syndrome. Je biologische klok is verschoven en het is niet makkelijk om die klok weer gelijk te zetten. Net wat al gezegd is, je kunt gaan sporten. Als je dat s`middags doet, ben je s`avonds eerder moe, ga je vroeger naar bed en is de kwaliteit van je slaap beter. Dan zul je s`morgens fitter zijn en een gezond ontbijt helpt ook om die energie langer vast te houden.

Dat kan niet, je bent en blijft fit als je naar je eigen natuur je slaap laat bestaan... Wees wakker op de juiste tijd en je bent altijd fit... Maar vind dat uit, eenmaal heel precies en je lichaam zal je heel je verdere leven dankbaar zijn en je belonen met fitheid...

De wereld aanpassen aan je slaapritme is het enige wat er op zit.

Onveranderlijk, op een vast tijdstip naar bed gaan en opstaan.! Daarna direct aan een dagtaak beginnen. Doe dit consequent en je zult zien dat door dit ritme de balans terugkomt.

Ik herken het, ben ook een absoluut avondmens. Mijn advies: 's morgens een half uurtje hardlopen. Ben ik de rest van de dag wakker!

De enige tip die ik heb is, áls je dan toch vroeger naar bed wil, zeg eerst eens om half twaalf... dan moet je het om half acht al donker maken in je huis. Alle lichten uit of laag, en precies doen wat je normaal doet vlak voor je gaat slapen. In het begin werkt het niet zo snel, maar na een week of drie, wordt je daadwerkelijk eerder slaperig, krijg je behoefte aan je bed, en als je dan ook iets eerder GAAT, dan ben je daarna ook in de ochtend steeds ietsje fitter. Dit is eigenlijk niet iets wat je in één klap kunt oplossen, maar wat je geleidelijk met een beetje consequent zijn wel kunt aanpassen. Ik vermoed dat als je eerst eens een kleine aanpassing doet, een ritmeverschuiving, dat je dan al een heel eind bent. Je houd van de avond, de stilte, de nacht, het niks hoeven... Dat betekent niet dat je nu ineens om negen uur in bed moet liggen, maar je kunt wel jezelf bij de lurven grijpen en zeggen, hé ga maar eens een half uurtje eerder gedurende drie maanden, en zie wat er van komt... :-))) heeft heel goed gewerkt voor mij. Na drie maanden was ik 80% verbeterd. Ik hou nog steeds van de nacht, maar de ochtenden gaan wat beter. En af en toe zondig ik met een keertje tot 2 uur opblijven... waar ik dan altijd spijt van heb :-)) succes! Toegevoegd na 2 minuten: * het ietsje eerder opstaan hoort er natuurlijk ook bij. Het is een verschuiving die je toepast, niet méér gaan slapen.

Je kunt je biologische klok blijkbaar niet voor de gek houden, sommige mensen zijn flexibel en kunnen hun ritme aanpassen aan de situatie (ploegendiensten). Dat is echter schadelijk, de levensverwachting van mensen die langdurig ploegendienst draaien is beduidend geringer dan gemiddeld. Er zijn mensen die een rotsvaste biologische klok hebben (ik ben daar een van) en die kunnen aan hun lijf voelen hoe laat het is. Zelf word ik op de minuut nauwkeurig wakker zonder wekker.... Je kunt dan doen wat je wilt, alleen met zeer veel moeite krijg je daar hooguit tijdelijk verandering in. Zoals meer beantwoorders gemeld hebben, je kunt het ook gewoon accepteren. Je zult dan je leven moeten inrichten op jouw situatie. Ik denk dat je dan wel gelukkiger wordt, de stress verdwijnt en je piekt dan beter op JOUW tijd. Veer succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100