Kun je korter leven door extreme emoties?

Je hoort mensen wel eens zeggen "deze gebeurtenis heeft me jaren van mijn leven gekost"

Waar komt dit vandaan? En is het zo dat wanneer mensen een langere tijd gebukt gaan onder veel stress en verdriet dit hun levensverwachting verkort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand weet hoe lang hij/zij te leven heeft, dus ook niet of dat leven verkort wordt door stress of andere oorzaken ;)

Het beste antwoord

Dat kan je nooit met zekerheid beantwoorden!
Korter dan wát? Het gaat om jouw leven en jouw leven is uniek in de wereld. Ook als je het gaat vergelijken met de algemene gemiddelde levensverwachting van de mens kan je er niks met zekerheid over zeggen.
Stel: de algemene leeftijd van een vrouw is in de westerse wereld 80 jaar (geen idee hoor, ik roep maar wat), en jij (in het algemeen bedoeld) sterft op je 65ste.... komt dat dan omdat je een periode in je leven van extreme emoties hebt gehad???? Of omdat je ziek bent geweest, een zwakke gezondheid hebt, ongezonde voeding hebt ingenomen, onder een laagvliegende tram bent gelopen ofofofofof?

Dat zou dan ook betekenen, dat mensen die de oorlog hebben overleefd onder zeer extreme omstandigheden, dús allemaal jong zouden sterven.... en dat is bewezen niet waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een goede redenering. Vandaar mijn plusje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Hansu!
Kristal
11 jaar geleden
Ik moest daar ook onmiddellijk aan denken Wen, aan onze alleroudste generatie die de oorlog meemaakte. Daarbij, ik ken veel mensen om mij heen en heb zelf veel langdurige periodes meegemaakt met veel stress. Wie niet tegenwoordig? Natuurlijk is het een mogelijkheid dat een leven wat eerder stopt wanneer je partner, met wie je al 60 jaar samen bent, overlijdt. Dat zie je toch nog wel eens gebeuren. Dan verliest de andere partner de levenswil en overlijdt vrij snel daarna ook. Maar of het in het algemeen zo is, dat veel stress een korter leven inhoudt, ik denk inderdaad dat je dat zo niet kan stellen. Dat hangt van nog zoveel meer factoren af.
Kristal
11 jaar geleden
ehm... mogelijk doet het wel iets met je geheugen... vergat je een + te geven ;-)) +1 dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel ;-)) Kan heel goed zijn, dat een partner snel na het overgaan van de ander ook overlijdt, maar zou dat dan per definitie liggen aan het verlies? Deze persoon is natuurlijk ook niet meer 20 .... maar dat wordt inderdaad wel gezegd, net als "deze gebeurtenis heeft me jaren van mijn leven gekost".
Ik denk meis, zonder dramatisch te doen, dat wij tweetjes er dan allang niet meer zouden zijn en met ons een enorm groot deel van de wereldbevolking ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat je helemaal gelijk hebt Wen ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt logisch

Andere antwoorden (3)

bij een gebeurtenis is het maar bij wijze van spreken dat het je jaren van je leven heeft gekost.

chronische stress is echter andere koek; dat zorgt voor een verminderde weerstand.
indirect zou chronische stress er dus voor kunnen zorgen dat je minder lang leeft.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Mensen die dicht bij mij staan zitten in een hele misselijke situatie. Financieel gezien (schuldeisers, huis leeg halen, bewind enz) en daarnaast emotioneel gezien ook nog. Er is veel gebeurd in dat gezin met o.a. hun zoon. Dit komt uiteindelijk allemaal weer goed, niet morgen of volgende week maar over een paar jaar. Zou zo een situatie niet voor een verkorte levensverwachting zorgen?
Rieneke1
11 jaar geleden
dat hangt er van af.
zo'n langdurige stress zorgt zeker voor een verlaagde weerstand.
waar die verlaagde weerstand zich in uit, is niet te zeggen.
het kan zijn dat ze alleen snel geveld worden door verkoudheid of een ander onschuldig virusje, dus dat ze alleen ongemak, en geen schade ervaren.
maar neem nu bijvoorbeeld die salmonella-zalm van ah; heb je verlaagde weerstand dan kunnen de gevolgen van een salmonella-infectie veel heftiger zijn dan bij iemand met goede weerstand.
het is dus maar net waar je tegenaan loopt. soms krijgen mensen wel wat veel op hun bordje he? :(
sterkte voor je vrienden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat lijkt me ook wel. Ik vraag me af of er ooit wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Bedankt Rien, bij sommige mensen lijkt de zon nooit te schijnen!
Rieneke1
11 jaar geleden
wellicht is er bij www.scirus.com iets te vinden?
Rieneke1
11 jaar geleden
http://researchnews.osu.edu/archive/telomeres.htm
Stress en eenzaamheid en verdriet kunnen je leven verkorten. Maar ook plotselinge heftige emoties kunnen tot een directe dood leiden. Dat is wel zeldzaam. Als mensen langere tijd verdriet hebben zijn ze meestal ook depressief en lusteloos. Het blijkt dat dit je leven inderdaad kan verkorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waaruit blijkt dit? heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende studies over. Kans op hart en vaat aandoeningen en ook andere ziektenbeelden (chronische stress kan de hersenwerking veranderen) verhoogd, het immuunsysteem wordt onderdrukt, met gevolgen. Het gaat dan wel echt over chronische stress!
Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin een wetenschappelijk onderzoek wordt genoemd http://www.examiner.com/article/chronic-stress-leads-to-higher-mortality-rate-among-men-study-finds
Zou er met 'deze gebeurtenis heeft me jaren van mijn leven gekost" niet ook of meer bedoeld worden dat door heftige (emotionele) ervaringen je je veel ouder kunt voelen dan je daadwerkelijke leeftijd.

Je onbevangenheid, de onschuld, de vanzelfsprekendheid waarmee je het leven bezag, is ineens verdwenen. Door je ervaringen voel je je ouder, soms ook wijzer, zodat het lijkt of je niet meer in de pas loopt met leeftijdgenoten.

Je kunt als 30 jarige dan bezig zijn met al de vragen en bezinning over wie je bent, wat je wilt. Wat de meeste mensen pas krijgen in de mid-life-crises leeftijd (zo rond je veertigste).

Als je jong(er) heftige dingen meemaakt, heb je misschien daardoor het gevoel dat je een bepaald deel van je leven (onbezorgdheid) gemist hebt. Dat kan natuurlijk ook als je ouder bent. Je bent zo bezig met een gebeurtenis dat een deel van je leven aan je voorbijgaat, zonder dat je het gevoel hebt dat je eraan deel genomen hebt.