Waarom vergeten we gezichten?

Mijn opa is nu 20 jaar dood maar als ik probeer zijn gezicht voor de geest te halen dan lukt me dat niet. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (10)

Ik denk dat dit niet voor iedereen geldt. Mijn vader is 39 jaar geleden overleden en ik kan zijn gezicht wel degelijk voor de geest halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zijn dat je geheugen niet goed is..Ik weet nog prima hoe ierdereen eruit zag, die al lange tijd overleden is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen je opa stierf, was jij 15 jaar.
je hersenen zijn dan nog niet helemaal gevormd, mogelijk dat dit ook je geheugenfunktie beinvloedt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Hoe intenser het contact geweest is, hoe langer we het gezicht kunnen herinneren.
Ook is er veel onderling verschil, de een kan het beter dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn beide omas zijn overleden toen ik 16 en 17 was maar ik kan ze me nog heel goed herinneren
is ook 10/11 jaar geleden

Toegevoegd na 38 seconden:
mischien zag je ze vroeger niet heel vaak ???
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad personen die gezichten snel vergeten,en
die personen kunnen vaak heel goed namen onthouden.

Bij mij zelf is dat andersom. ( soms heel lastig )

Waarom?
Ik denk dat het heeft het te maken dat je de een
intressanter vindt dan de andere persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gezicht is helemaal niet kenmerkend voor de herinnering, ik zeg je, dat zijn energie heel goed voelbaar is en altijd te herkennen zal blijven...

Het gezicht is niet significant, de energie, de omgeving van Opa, die blijft, hoe hij reageerde, hoe hij opkeek, hoe hij je aankeek en hoe hij rook... Dit soort dingen zijn veel significanter hoor...

Soms krijg je door een schijnbaar willekeurige prikkel een vlaag van herinnering van Opa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezichten vergeet ik nooit, ook niet van dierbare in mijn herinneringen, eerder namen, wel komt het voor dat ik iemand zie waarvan ik het gezicht herken maar niet meer weet waarvan ook alweer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij mij ook zo: ik vind het heel moeilijk om de gezichten van mijn ouders, broer en zus voor de geest te halen.
Ik denk dat de gezichten mij minder goed lukken omdat hun gezichtsuitdrukkingen per keer verschilden, ook heb ik hen heel wat jaren gekend dus ook zien veranderen van jong/kind naar oud(er) en ja van wanneer herinner je je dan hun gezicht?

Hun stemmen en hun manier van bewegen lukt me beter om te herinneren, temeer daar mijn zoon dezelfde motoriek heeft als mijn vader en de stem van mijn jongste broer heel veel lijkt op die van mijn overleden broer.

Hun uitstraling en ook hun karakteristieke uitspraken blijken onsterfelijk te zijn en die herinneringen koester ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezichten zijn vrij gecompliceerd om te onthouden.
Gelaatsherkenning beginnen computers nu pas te beheersen en ze gebruiken daar relatief eenvoudige algorithmen voor.(afstand ogen, verhouding ogen neus mond en afstanden daarvan tot elkaar.
De gelaatsuitdrukking ligt nog een stuk ingewikkelder.
Met het ouder worden verandert het gelaat ook nog eens behoorlijk.
Gelukkig zijn er foto's , hopelijk heb je er een of meer van je opa.
Daarom redt men uit een brandend huis eerst mens en dier, daarna de foto's en dan pas juwelen, waardepapieren en geld.
Foto's hebben dus vaak een hoge emotionele waarde.