Zou het verplicht moeten zijn dat iedereen kan reanimeren?

Gisteren heb ik het leven gered van een kennis. Verder waren we met ongeveer 150 man en bijna iedereen stond te panieken en te stressen..
Daarom mijn vraag zou het verplicht moeten worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (12)

ja ik vind van wel
en ook een ehbo diploma zou verplicht moeten worden.

maar ook al kan je het goed er zijn altijd mensen die een cursus hebben gehad maar zodra er echt iets is slaan ze helemaal dicht en weten ze niet meer wat te doen
14 jaar geleden
Verplichten vindt ik erg ver gaan,een beetje sociaal en hulpvaardig mens moet dit uit zijn eigen gaan leren en niet omdat het verplicht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed van je ! Ja hoor ik vind dat ieder bedrijf daar zijn medewerkers in moet scholen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de mensen die niet werken dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kunnnen zelf het intiatief nemen om een cursus te volgen.Als je dat wil en nodig vindt. Bedrijven bereiken meer mensen om die cursus te volgen en er voor te zorgen dat men kan reanimereren.
rebecca
14 jaar geleden
beter zou zijn gewoon op alle middelbare scholen. ik heb het zelf alleen in groep 7/8 van de basisschool gehad , eigenlijk waren we toen veel te jong en weet er niks meer van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zou ook een mogelijkheid kunnnen zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, Rebecca, Ik heb ook EHBO op de lagere school gehad (5e klas destijds). Weliswaar geen reanimatie, omdat we daar nog te jong voor waren. Ik heb zelf later, toen de kinderen klein waren, nog een paar jaar cursus gevolgd, speciaal voor de kids. Ik zou niemand meer kunnen reanimeren, maar ik weet wel wat te doen om toch hulp te bieden bij een ongeluk. Belangrijkste: rustig blijven, en hulp van anderen zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen een bedrijf zijn BHV'ers. Zij zorgen ervoor dat wanneer er op het werk iets gebeurd er iemand met ehbo bij aanwezig is. Verder dan dat is absoluut niet de taak van een bedrijf dat iedereen ehbo leert. Het is een commerciele, niet een ideele instelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze stichting wel daar zijn alle medewerkers BHV geschoold.Wat heb je aan een beperkt aantal?Als het kleine aantal ziek of vrij is heb je er nog niets aan als er iets gebeurd.
Mooie vraag, maar antwoord is. NEE...

Waarom niet, dan krijg je de handhaving, dan krijg je processen omdat iemand het wel kon, maar niet deed enz enz...

Praktisch onuitvoerbaar, helaas...

En nu ben je extra held omdat jij het niet hoefde en het toch kon en het toch deed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ja inderdaad..daar heb ik niet eens aan gedacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ juist schat...
Hier zijn al vaker discussies over gevoerd, maar helaas dit kan niet worden ge-eist.
Reanimatie vereist een rustige kalme houding van de hulpverlener, om de uitoefening, adequaat uit te voeren
Daar is menigeen niet toe in staat, en zou hun ook een heleboel schuldgevoel opleveren als ze op dat moment het niet aankunnen.
Geweldige actie van je. !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk wel,maar dat is onbegonnen werk.
omdat de overheid dan OOK voor iedereen een goede cursus moet financieren.
reanimeren is geen spelletje en kan ook schade aanrichten bij verkeerde handelingen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou mooi zijn als iedereen het zou kunnen. Wat nog niet wil zeggen dat iedereen die het kan het ook doet. Zoals je al zegt staan heel veel mensen te panieken en stressen, en "vergeten" ze iets te doen. Ookal als ze het wel kunnen komt dat voor.

Ik vind dat je het op school al zou moeten kunnen leren. En als je het nog niet geleerd hebt, dat er dan van bedrijven uit aan hun werknemers een cursus wordt aangeboden. Dat gebeurd al bij veel bedrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vreemd het ook moge klinken, hoe meer mensen er bij een ongeval of noodsituatie aanwezig zijn (en het zien) hoe KLEINER de kans is dat ze iets gaan doen.
Dit bewezen verschijnsel treedt op door de gedeelde verantwoording, men gaat op elkaar wachten tot iemand
gaat helpen.
Dappere daadkrachtige mensen treden dan evnzogoed wel op, die zijn er helaas niet zoveel.
Je kunt wel in een studie de cursus reanimatie opnemen en dit zou een hele goede zaak zijn.
In geval van noord is het wettelijk verplicht hulp te bieden
veel mensen zijn dit blijkbaar vergeten.
Door kennis en kunde over te dragen neem je de angst/rem om in te grijpen wat weg em is de kans groter dat mensen wat gaan doen in noodgevallen.
Als je echter reanimatie verplicht stelt, zal dat wellicht niet
veel helpen, als het verkeerd gebeurt is het middel erger dan de kwaal.
Dus de opleiding reanimatie verplicht te integreren bij
opleidingen maakt de kans op een goede reanimator en geslaagde reanimatie groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat iedereen het zou kunnen, dan nog zullen er weinig zijn die het ook daadwerkelijk toepassen.
Je hebt het nu zelf ervaren dat 150 mensen er bij stonden en eigenlijk niet echt hulp boden.
Je ziet zoiets ook vaak gebeuren als er iemand aan het verdrinken is, toeschouwers genoeg maar weinig echte redders.
Het moet dus ook wel echt in je zitten.
Ook als iedereen het weet hoe te handelen, dan nog zullen er weinig echte redders zijn.
Wat beweegt nu de omstander om iemand te redden?
Vaak zijn dat mensen met overzicht, die niet in paniek raken, die weten ik kan en moet hier helpen.
Gelukkig zijn die er nog en de voldoening om een mens in nood geholpen te hebben, moet heerlijk zijn, maar dat komt pas achteraf, daar doe je het ook niet voor.
Wat blijft is een daad waar je trots op kan wezen, heel erg trots!
Ook dat mag best even gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen je zou het niemand mogen verplichten,wel zou het
verplicht moeten zijn bij instellingen hiermee bedoel ik,
Winkels,bedrijven,allerlij evenementen enz enz.

Ik hoop wel als mij iets gebeurt dat jij dan bij mij in de
buurt bent.
Geweldig van je.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben geen voorstander van verplichting.
Als men wordt verplicht is de kans dat de handeling goed wordt verricht kleiner.
Als iemand gemotiveerd is werken dit soort zaken veel beter. De persoon was dan al gemotiveerd om een cursus te volgen en zal dan ook met een betere instelling de noodzakelijke hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed wat jij deed, met goede afloop.

maar nee, dit zou niet verplicht moeten worden.
niet iedereen zou het willen of zou het kunnen, denk hierbij aan mensen met beperkingen bijvoorbeeld.

een reanimatie heeft gevolgen.
in een aantal gevallen gunstige.
of verder leven als kasplant.