Waarom krijg ik koortsuitslag?

Ik werk veel buiten. Met deze kou krijg ik dan hele droge lippen. Dat wordt dus smeren met Labello. 2 dagen later zit in onder de koortsuitlag. Hoe kan dat?? Ik wordt er gek van. Ik begrijp dat als het er al zit en ik ga smeren dat ik er last van krijg.. maar er is niet eens iets te zien de eerste 2 dagen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Meestal voel je dat zo`n blaasje eraan zit te komen. Het begint te jeuken en te trekken en het wordt wat rood,begint soms ook iets te zwellen. Zodra je dit voelt, smeer er "vectavir" op. Hierin zit een soort antibioticum (penciclovir) en dat zorgt dat ze niet echt doorbreken. Je moet heel licht smeren,het is ook maar een klein tubetje en ik gebruik het zelfs als ik een strontje op mijn ooglid heb. Dit is na 2-3 keer smeren al weg. Bij mij werkt het perfect.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Oorzaak koortslip
Bepaalde stammen van het herpesvirus veroorzaken koortsblaasjes. Herpes simplex type 1 veroorzaakt koortsblaasjes, type 2 is verantwoordelijk voor genitale herpes. Maar iedere stam kan leiden tot blaasjes in het gezicht of op de genitaliën. Je eerste herpesinfectie krijg je van iemand die een actief blaasje heeft, eender waar.

Het virus verspreidt zich gewoonlijk wanneer een persoon een koortsblaas aanraakt of in contact komt met besmet vocht uit de blaasjes, bijvoorbeeld door hetzelfde bestek, scheerapparaat of andere voorwerpen te gebruiken als een besmet persoon, door een besmet persoon te kussen, enz. Maar je kunt de besmetting ook bij jezelf overbrengen na aanraking van de lippen, neus, ogen of geslachtsorganen. Het is daarom belangrijk zo snel mogelijk na aanraking je handen te wassen. De kans op besmetting is het grootst in de fase van blaasjesvorming en het openbarsten van de blaasjes.

Als je een herpesinfectie hebt, blijft het virus nadien in de zenuwcellen van je huid aanwezig. Daar kan het altijd naar boven komen als een actieve infectie. Voordat zich een blaasje ontwikkelt, kun je dan jeuk of verhoogde gevoeligheid ervaren. Koorts, menstruatie, stress en blootstelling aan de zon zijn risicofactoren die het virus kunnen reactiveren.

Niet iedereen die besmet is met het virus krijgt ook een koortslip. Slechts 10 à 20% van de mensen krijgt een koortslip. De reden hiervoor is niet gekend. Personen die geen koortsblaasjes krijgen, kunnen de besmetting wel overbrengen op andere personen.

tags: blaasjes, herpes, herpes simplex-virus, herpesinfectie, koortsblaasjes, koortslip, virus
Gerelateerde artikels
Koortslip
Baby’s en koortslip
Behandeling koortslip
Ontwikkeling koortslip
Koortslip
Lees ook over: Afvallen en dieet Gezondheid Reizen Sport en fitness Niets uit deze pagina mag op welke wijze dan ook worden gekopieerd of vermenigvuldigd zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van inventis bvba.

Toegevoegd na 58 seconden:
deze knipte en plakte ik voor je. succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een koortslip hebt gehad, gaat het virus terug naar de zenuwknoop. Daar raakt het weer in de sluimertoestand. Het virus kan dus steeds opnieuw actief worden en weer zorgen voor een koortslip. Heb je het eenmaal opgelopen, dan blijft het dus voor de rest van je leven in je lichaam. Alleen buiten het lichaam heeft het virus een korte levensduur.

Het virus wordt actief onder invloed van bepaalde factoren. Een voorbeeld zijn extreme weersomstandigheden. Een andere factor is een verminderde weerstand, bijvoorbeeld door menstruatie, stress of koorts. Vandaar de naam koortslip.
Iemand die regelmatig een koortslip heeft, kan precies zeggen wanneer er weer een aankomt. De plek waar de koortslip op komt, kan gevoelig en pijnlijk zijn of juist gevoelloos. De plek kan ook gaan tintelen, gloeien of jeuken. Na de eerste symptomen duurt het drie tot negen dagen voordat de verschijnselen echt zichtbaar worden.

Besmetting kan komen door bijvoorbeeld zoenen, knuffelen, seksueel contact of andere aanrakingen. Overdracht kan ook plaatsvinden door bepaalde gebruiksvoorwerpen als lippenstift. Pas ook op bij het aanbrengen van geneesmiddelen, tijdens het smeren kun je het virus juist verspreiden.

een hele nuttige site, link bijgevoegd waar meer tips gegeven worden.. succes..

ohja zorg dat je altijd Zovirax bij je hebt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herbesmetting door het steeds met dezelfde Labello stift kan een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik een hele goeie, het virus zit dan al op de stift Dikke +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja juist , het heeft niets met de labello te maken maar met het virus wat op de stift zit.
Zelfde voor lippenstift.......wegooien is de enige oplossing.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had net een nieuwe gekocht.. ben groot aandeelhouder ban labello denk ik.. gebruik steeds een nieuwe.. dus daar kan het niet aan liggen
Ook ik heb erg veel last gehad van koortslippen, die ik altijd wegkreeg met nuchtere ochtendspuug..even in je mond verzamelen en over je koortslip smeren met je tong.
Zo kwamen ze nooit echt door.

Ik gebruik tegenwoordig elke dag calendula zalf of een calendula lippommade, maar deze laatste koop ik in Duitsland bij de drogist.
Sindsdien heb ik geen koortsblaasjes meer gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koortslip is een virusinfectie, die wordt veroorzaakt door het Herpes simplex virus. Als kind is vrijwel iedereen met dit virus in aanraking gekomen er door besmet. Zo’n eerste besmetting verloopt vaak zonder klachten en gaat ongemerkt voorbij. Het virus blijft echter in het lichaam aanwezig, trekt zich terug in bepaalde zenuwcellen en gaat daarna in rustfase. Bij mensen die last hebben van een koortslip wordt het virus onder bepaalde omstandigheden (koorts, spanningen, menstruatie of blootstelling aan zonlicht) weer actief. Resultaat: een aanval van een koortslip.

Een koortslip is een pijnlijke en vervelende aandoening. Op de huid rond de mond ontstaan één of meer rode plekken, pijnlijke verdikkingen en blaasjes. Deze “koortsblaasjes” zijn gevuld met vocht waarin zich het virus bevindt. De blaasjes barsten open of verdrogen en vormen korstjes. Onbehandeld duurt het ongeveer twee weken, voordat een koortslip is genezen. In de fase van blaasvorming en het openbarsten van de blaasjes met het virusvocht is de koortslip besmettelijk.